Automobilové klenoty vs. radiace! V uzavřené zóně u Fukušimy strádá nejedna legenda
Od jaderné katastrofy, kterou v japonské jaderné elektrárně Fukušima způsobila vlna tsunami, uplynulo téměř dvanáct let. Přestože většina evakuovaných oblastí byla od té doby vyklizena, jen málokdo se do nich vrátil a některé oblasti zůstávají součástí uzavřené zóny. Úroveň radiace je zde stále příliš vysoká na to, aby zde bylo možné zůstat déle než několik hodin, jak informuje server The Drive.
Navzdory riziku se tato oblast stala poněkud morbidní turistickou atrakcí pro přespolní i městské turisty. Právě zde se objevují youtubeři, kteří stojí za projektem Exploring the Unbeaten Path. Nedávno se moderátor kanálu Bob vydal do vyloučené zóny, aby si prohlédl některá vozidla, která tam zůstala. To, co objevil, nepochybně přiměje každého nadšence do JDM aut k závisti – tuny vzácných, opuštěných vozů z japonského trhu, které nevyhnutelně shnijí na místě nebo budou rozdrceny.
Bobovo dobrodružství po vyloučené zóně ukázalo stovky opuštěných osobních a nákladních automobilů, které byly bezprostředně po incidentu v roce 2011 ponechány svému osudu. Běžné i vzácné vozy, určené pro nadšence, byly k vidění ukryté v budovách a ve vysoké trávě, kde jednoduše čekaly na svůj osud.
Mezi pozoruhodné objevy patří Toyota Crown Comfort, Suzuki Jimny, Mitsubishi Lancer Evo VII, Skyline R32, Nissan 300ZX, Nissan Silvia S15, Toyota Supra Mk4, Mazda P600 Carol, Toyota MR2 AW11, Honda S2000, Subaru WRX STI a Subaru Forester STI, plus nespočet různých nákladních vozů a dodávek třídy kei.
Pokud by vás zajímalo, proč někdo neinvestoval spoustu času do vyzvednutí těchto vozů a jejich převezení někam, kde se radiace netýká – když pomineme zákony o vlastnictví – existuje poměrně dost bezpečnostních důvodů, proč tyto vozy zůstaly na místě. Zaprvé, samotné vozy mohou být v důsledku ozáření radioaktivní. Japonské celní orgány také vyžadují, aby vozidlo vyzařovalo méně než určité množství radiace, aby mohlo být vyvezeno. Konkrétně je tato hodnota 0,3 mikrosievertů, což bylo naměřeno a překročeno nejméně u jednoho vozu na videu. V roce 2011 se také objevily zprávy o radioaktivních automobilech, které byly po havárii ve Fukušimě vyexpedovány v různých zemích světa.
Je tu také skutečnost, že tyto automobily může nakonec potkat horší osud než rez. Vystavení některých kovů radioaktivnímu materiálu má za následek jev zvaný radiační kalení. Vzniká tak podstatně tvrdší materiál, který se následně stává křehčím, což znamená, že časem může dojít k prasklinám, povrchovým změnám a defektům.
Zdroj: thedrive.com