70metrová ruská ponorka, která se dokáže potopit až do 6000 metrů hloubky, se má vrátit do služby tento rok
Rusové jsou na pokraji dokončení oprav ruské ponorky zvláštního určení AS-31 Lošarik. Plavidlo však ještě musí projít testy, které potvrdí, že se může vrátit do služby. Ponorka, na jejíž palubě vypukl v červenci 2019 katastrofální požár, procházela opravami téměř pět let, píše web Hissuton.
Jedna z nejzáhadnějších ruských ponorek AS-31 Lošarik je nechvalně proslula požárem z roku 2019, při němž zahynulo 14 vysoce postavených důstojníků. Příčiny požáru jsou nejasné. Došlo k němu, když se ponorka nacházela v Kolském zálivu v Barentsově moři, kde údajně prováděla výzkum.
AS-31 Lošarik se má vrátit do služby
Oprava ponorky je téměř dokončena a zkoušky proběhnou v červnu nebo červenci tohoto roku. Ponorka se měla vrátit na moře až koncem roku 2024.
Během generální opravy ponorka získala nové vybavení a prošla některými modernizacemi. Proběhla také operace výměny jaderného paliva v reaktoru. To by vysvětlovalo, proč slibovaná rychlá oprava trvala téměř pět let.
Pozastavení většiny programů stavby lodí, od letadlových lodí po fregaty a korvety, bylo způsobeno neustálými úpravami stávajících projektů, což vedlo k dalším zpožděním, samotným vedením námořních sil neschopným správně vyhodnotit situaci a přijmout potřebná rozhodnutí a přerušením obchodních vztahů s Ukrajinou v roce 2014. Stát měl totiž monopol na dodávky turbín či dalších nezbytných lodních komponentů.
AS-31 Lošarik – ruská záhadná ponorka
AS-31 Lošarik je poněkud záhadná ponorka, o které se toho ve skutečnosti ví jen málo. Ponorka byla navržena Ústřední konstrukční kanceláří Malachit v Petrohradě a jednotka byla postavena v Severodvinské loděnici. Do služby vstoupila s největší pravděpodobností v roce 2003. Ruská vojenská analytická služba uvádí, že jejím hlavním účelem jsou speciální mise, výzkum, průzkum nebo instalace infrastruktury na dně oceánu. Jedná se o neozbrojené plavidlo s výsuvnými rameny, která umožňují manipulaci s objekty.
Má trup v podobě sedmi vzájemně propojených titanových koulí, které obklopují lehký trup. Trup je zaplaven vodou, takže nemusí odolávat vysokým tlakům. Právě tato neobvyklá konstrukce má Lošariku umožnit klesat do značných hloubek. V závislosti na zdrojích se uvádí, že ponorka může sestoupit do hloubky mezi 3 000 a dokonce 6 000 metrů. Její délka se odhaduje na přibližně 70 metrů a výtlak na 2 100 tun. Díky malým rozměrům může být ponorka přepravována pod vodou jinými plavidly. Příkladem je ponorka typu Delta IV, BS-64 Podmoskovye.
Zdroj: redakce, hisutton.com