3 unikátní letadla, která mohlo mít Rusko

Tato letadla mohla změnit letectví v zemi, ale kvůli válkám a hospodářským krizím upadla v zapomnění.

Sovětská a ruská letadla jsou považována za jedny z nejlepších na světě, vedle amerických a francouzských. V průběhu 20. století ruští inženýři vyvinuli řadu perspektivních projektů, které mohly změnit tvář letectví na celém světě a stát se i komerčně úspěšnými, napsal server Russia Beyond.

Z různých důvodů se však nikdy nedostaly do sériové výroby. A to buď kvůli válce, nebo ekonomické stagnaci, kterou Rusko v té době prožívalo.

SU-47

Tento stíhací letoun se objevil na konci 90. let a mohl nahradit ruský stíhací letoun páté generace Su-57. Je považován za jeden z nejneobvyklejších letounů na světě. Jeho zvláštností je obrácené šroubovité křídlo. Taková konstrukce zlepšuje ovladatelnost při nízkých rychlostech a vzletové a přistávací charakteristiky snižují radarovou viditelnost a také zvyšují aerodynamickou účinnost stíhačky.

Jeho výjimečnost se však stala důvodem, proč letoun nebyl přijat do výzbroje armády. Bylo příliš drahé a ne dost vhodné pro sériovou výrobu. K vytvoření těchto křídel s obrácenou šípovitostí je třeba použít drahé kompozitní materiály z uhlíkových vláken. Armáda proto uvažovala o odložení projektu na lepší časy, protože koncem 90. let neměla dostatek finančních prostředků a později Suchoj přišel s projektem Su-57 a všichni na předchozí letoun zapomněli.

Nicméně letadlo bylo použito k testování technologií, které byly později implementovány do stíhacího letounu Su-57.

S-21 Business Jet

Nadzvukový business jet Suchoj S-21 byl v 80. letech 20. století měřítkem technického pokroku. Tento po všech stránkách pozoruhodný letoun i dnes vypadá jako mimozemské plavidlo z budoucnosti, které si mohlo vydobýt svou mezeru na trhu. Nikdy se však nedostal do výroby, přestože byl financován soukromými investory.

Ve své době to byl jeden z prvních prototypů komerčních nadzvukových business jetů na trhu. Suchoj si mohl před lety ukousnout velké sousto v tomto segmentu. Po rozpadu Sovětského svazu neměla ruská armáda doslova žádné peníze na výplaty důstojníků a vojáků, stejně jako inženýrů. Nemluvě o investování milionů dolarů do vývoje letadel. Situace se zlepšila v roce 2000, jakmile vzrostly ceny ropy a plynu a Moskva zahájila mnohamiliardové akvizice zbraní a vývojové programy.

Jeden z těchto programů probíhá dodnes. Do roku 2027 investovala Moskva do vývoje a akvizic zbraní přibližně 300 miliard dolarů. Tyto peníze budou použity na vytvoření nových strategických, leteckých a pozemních systémů a využity na celkové přezbrojení vojsk.

První letadlo na světě se zbraněmi na křídlech

Letoun BB-21 se objevil na konci 30. let 20. století. Bylo to první letadlo na světě, které mělo na křídlech instalované zbraně. Dříve letouny používaly pouze kulomety vpředu nebo vzadu v kokpitu. Nyní sovětští konstruktéři představili jednoplošník (letadlo s jedinou pevnou nosnou plochou) s dálkově ovládanými zbraněmi na křídlech.

Projekt byl přijat armádou, ale nemohl být realizován a zaveden do sériové výroby, protože Sovětský svaz byl v roce 1941 napaden německou armádou a všechna výrobní zařízení musela být převedena na výrobu letounu Jak-1. Stroj byl technicky horší a měl menší palebnou sílu, ale Sovětský svaz neměl na výběr.

BB-21 měl být vyzbrojen dvěma velkorážními kanóny a dvěma kulomety na každém křídle. Měl také kulomet v zadní části, který měl bránit letoun při vzdušných soubojích a útocích zezadu. Letoun mohl dosahovat rychlosti až 400 km/h a létat ve výškách až 6 650 metrů, což bylo na konec 30. let 20. století dosti převratné.

Zdroj: rbth.com