Zákon hovoří jasně: Nerozbalený dárek můžete vrátit až po roce a nemusíte nic vysvětlovat
Zní to až úžasně pro každého, kdo někdy v minulosti rozbalil dárek a zjistil, že něco není v pořádku. Navíc stále u lidí převládá pocit, že vrátit zboží je trapné, takže si raději nechají, co mají, a dál to neřeší. Nicméně právě proto existují zákony, které chrání spotřebitele. Jen je důležité dobře rozlišovat mezi reklamací, kdy zboží má evidentní vadu, a mezi vrácením bez udání důvodu, což je zvláštní situace, která není ze zákona standardní.
Budeme se zabývat konkrétně § 2161 a dále z Občanského zákoníku. V něm se píše, že spotřebitel má „právo uplatnit vady zboží do 24 měsíců.“ To se počítá od chvíle nákupu. A jestliže se v tomto období projeví vady, tak se předpokládá, že ta chyba tam byla už při převzetí. Takže když se vada projeví rychle, musí prodávající prokázat, že daný produkt nebyl vadný už při převzetí. Jedná se o tzv. domněnku vadnosti, která je během určité doby zásadně výhodnější pro spotřebitele.
Prodávající nemá na výběr, musí ctít zákon
Ještě nedávno byla lhůta ustavena na 6 měsíců a tento šestiměsíční režim pro obrácené důkazní břemeno znamenal laicky zkrátka to, že prodávající musel dokázat, že vada vznikla až po převzetí. Nyní je ovšem doba legislativně prodloužena až na 12 měsíců, takže ještě 12 měsíců po koupi trvá období, kdy můžete poškozené zboží vrátit a prodávající musí dokázat, že ke škodě vzniklo až po převzetí. Pokud doba uplyne, tak se situace otáčí a kupující musí prokázat, že zboží bylo vadné už při převzetí.

Občanský zákoník má tuto část jasně definovanou a je dobré ji pro všechny případy znát. Konkrétně se jedná o zákon č. 89/2012., občanský zákoník. Tam pod paragrafem § 2161 odst. 5 najdeme citaci ohledně důkazního břemena: „Pokud se vada projeví během 12 měsíců od převzetí, předpokládá se, že věc byla vadná už při převzetí, pokud prodávající neprokáže opak.“
§ 2165 a násl. zase stanovuje období odpovědnost: „Spotřebitel má právo uplatnit vadu během 24 měsíců.“ Jsou platná ustanovení, který vyplývají ze zákona. Nejde o nějakou z obchodních podmínek e-shopu a prodávající je tak povinen přijmout reklamaci a dál postupovat podle zákona.
Pozor na záměnu s obchodními podmínkami
V případě nákupu na e-shopu nebo v jiných obchodech lze narazit také na velmi populární 14denní lhůtu pro vrácení zboží. To je ale podmínka, kterou stanovil sám obchod, protože třeba předpokládá, že dárek může být nevhodný nebo může být vyměněn za jiný typ. Nejde ovšem o zákonnou povinnost. Znění občanského zákoníku se zabývá důkazním břemenem, které je na straně prodávajícího po dobu 1 roku, takže v ochraně je nakupující. Obchod tak musí prokázat, že se to stalo jinak.

V tomto jde tedy o skutečnou vadu, kterou lze reklamovat až po dobu 24 měsíců. A projeví-li se vada do 12 měsíců, tak je dle zákona pravděpodobné, že chyba byla už před prodejem. Je pak na určitém obchodu, aby dokázal opak. Nicméně vrátit nerozbalený dárek, protože byl nevhodný je podstatně omezené. V kamenných prodejnách takové univerzální právo neexistuje a lze využít jen na základě obchodních podmínek 14denní lhůtu pro vrácení.
Zdroje: portal.gov, mpo.gov