Automechanik radí: Nepodceňujte v zimě kontrolu oleje. Jakmile se už rozsvítí kontrolka, máte problém
Zima umí dát motoru pohlavek dřív, než stihnete vzít do ruky škrabku na okno. Mazací směs je ale ten nenápadný pracant, který všechno drží pohromadě. A když vám auto naznačí, že už mu dochází trpělivost, je dobré vědět, co přesně s tím dělat.
Motorový „lubrikant“ je v tomto období zásadní, protože zajišťuje ochranu všech důležitých částí motoru. Z doporučení výrobců i technických manuálů vyplývá, že právě v chladných měsících se projeví, jak moc je stav mazadla důležitý. A protože kontrolky na palubové desce nejsou jen na okrasu, ale slouží jako varování, vyplatí se vědět, co přesně která znamená.
Význam mazacích látek v zimním období
Motorová kapalina se při nízkých teplotách přirozeně zahustí, to znamená, že jí trvá delší dobu, než se po startu dostane ke všem částem motoru. Krátké trasy v zimním období navíc způsobují, že motor nedosáhne ideální provozní teploty. Mazivo se tak rychleji opotřebovává a ztrácí své cenné vlastnosti. Cebia ve svém průvodci upozorňuje, že například stará mazací směs je jednou z nejčastějších příčin poruch motoru, měla by být vždy měněna v doporučených intervalech a hlavně kvalitní podle značky vozu.

Co čekat od kontrolky olejničky
Žlutá nebo oranžová kontrolka znamená, že trochu klesla hladina oleje, rozhodně ne poruchu. Auto tím signalizuje, že olej musíte doplnit, ale motor zatím není v ohrožení. Manuály Škoda Auto doporučují při rozsvícení této kontrolky co nejdříve hladinu zkontrolovat, protože delší jízda s nízkou hladinou může vést ke snížení mazacího účinku.
Červená kontrolka je jednoznačným signálem kritického stavu. V technických manuálech se uvádí, že znamená nedostatečný tlak oleje, a to může způsobit okamžité poškození motoru. Oleje.cz ve svém odborném článku zdůrazňují, že při nízkém tlaku nedochází k mazání a motor může běžet „nasucho“, a to je přesně ten typ problému, za který vás doma nikdo nepochválí, protože oprava vychází dráž než samo auto. Proto je důležité nejen sledovat kontrolky, ale všímat si i dalších signálů. Například jestli motor není hlučnější nebo se pod autem neobjevují kapky oleje.

Zastavit a stát!
Představte si zimní cestu, kdy motor běží klidně a bez problémů, najednou vám na přístrojové desce problikne červená kontrolka oleje. Podle všech odborníků je to ta chvíle, kdy je nutné okamžitě zastavit, vypnout motor a zabránit tak dalšímu poškození. Technické manuály Škoda Auto k tomu dodávají, že i krátká jízda s takhle zabarvenou kontrolkou může vést k rozsáhlému poškození.
Kdy se dá ještě dojet? Oranžová nebo žlutá kontrolka většinou umožňuje dojet do nejbližšího servisu nebo na bezpečné místo, kde lze olej doplnit. I v tomto případě je vhodné situaci řešit co nejrychleji, protože jezdit s nízkou hladinou oleje může vést k poruše.

Co lidé nejčastěji podceňují
Často vyčkávají s výměnou oleje výrazně déle, než doporučuje výrobce, nebo používají jiný typ oleje, než jejich motor potřebuje. Oleje.cz upozorňují, že i univerzální oleje mají své limity a nesprávná viskozita může mít v zimě výraznější dopad než v teplejším období. Technické manuály Škoda Auto navíc zdůrazňují, že i malý únik oleje může být v zimě nebezpečnější, protože motor je při studených startech více namáhán. I kvalita oleje hraje velkou roli.
Důležitá je také jeho výdrž proti stárnutí a schopnost udržet motor čistý. Pokud olej tyto vlastnosti postupně ztrácí, motor se začne zanášet, zvyšuje se tření a v zimě je celý problém ještě výraznější. Řidiči si toho často všimnou až ve chvíli, kdy se motor začne chovat jinak, třeba ostřeji reaguje na plyn nebo je hlučnější. Buďme na své motorové parťáky šetrní a věnujme péči, která jim prodlouží život.
Zdroje: Auto Mania, Garáž