Vědci zrentgenovali slavný obraz Paula Cézanna. Podívejte se, co se objevilo. Otřesete se hrůzou
Jeden z nejvýznamnějších francouzských malířů, Paul Cézanne, ve svých dílech pravděpodobně skrýval i to, co není pouhým okem viditelné. Dokazují to rentgenové snímky, díky nimž vědci zjistili něco skutečně zajímavého.
Když hlavní konzervátorka Serena Urryová prováděla rutinní péči o cenný obraz, všimla si na něm něčeho zvláštního – obraz totiž vypadal, jako by se začal rozpadat. Vzhledem k jeho původu by to však byla velká škoda. Chvíli na obraz jen zírala a přemýšlela, poté se rozhodla, že jej musí znovu detailně prozkoumat. A to se později ukázalo jako správné rozhodnutí, protože v obraze objevili další, neméně zajímavý motiv.

Rentgenové záření odhalilo další obraz
Na obraze zvaném „Zátiší s chlebem a vejci“, pocházejícím z roku 1865, se občas objevila nějaká ta prasklinka, což se vzhledem k jeho stáří dalo očekávat. Jenže Urryová zaznamenala dvě prasklinky na dvou místech, které odhalovaly bílé záblesky, jež pro malíře, který měl na počátku kariéry svá díla laděná do temných barev, nebyly příliš běžné – právě ty vzbudily její podezření, že se pod hlavní vrstvou obrazu skrývá ještě něco jiného. Vědci se proto rozhodli obraz pečlivě analyzovat pomocí rentgenového záření.
Nejdříve si všimli velkých bílých skvrn, které jim nic moc neříkaly. Pak ale hlavní konzervátorka Urryová otočila obraz o 90 stupňů a nestačila se divit. Před ní se rázem zjevila postava muže, která na první pohled působila velice tajemně, zároveň ale nápadně připomínala samotného Paula Cézanna. Obraz odhalil tvář s hluboko posazenýma očima a výrazným nosem a ústy. Je na něm i tvar těla a při bližším zkoumání lze rozeznat i bílou manžetu pravého rukávu postavy.
„Domnívám se, že všichni jsou toho názoru, že jde o autoportrét autora. Je rozložen tak, jak by autoportrét měl být. Jinými slovy, dívá se na nás, ale jeho tělo je otočené. V případě, že by šlo o portrét někoho jiného, s velkou pravděpodobností by stál čelem,“ uvedla v minulosti Serena Urryová. Někteří odborníci se domnívají, že Cézanne na svém autoportrétu pracoval už na začátku své kariéry, tzn. asi na počátku 60. let 19. století. Pak jej mohl na pár let odložit a poté znovu použít na své nejranější dílo v roce 1865. Bude ale potřeba ještě dalšího zkoumání, aby se tato teorie mohla potvrdit či naopak vyvrátit.

V době dokončení díla bylo Cézannovi přibližně dvacet let
Paul Cézanne byl nesmírně nadaný malíř, kterému se přezdívalo „otec moderního umění“. Jeho tvorba byla během života přehlížena a kritizována, on sám neměl mnoho přátel a příliš se nestýkal ani se svou rodinou, která jeho díla považovala za podivná. Jak už to u podobných nadaných umělců bývá, jeho sláva začala stoupat až po jeho smrti. To dokazuje i fakt, že jeden z jeho obrazů byl v roce 2012 prodán za 250 milionů dolarů. Cézanne nicméně pocházel z bohaté rodiny a malířství měl možnost studovat na soukromé Académie Suisse. Ve velkém městě se mu ale nelíbilo, a tak se nakonec vrátil domů na venkov.
Obraz „Zátiší s chlebem a vejci“ patřil k jeho rané tvorbě, kdy ještě zcela nerozvinul svůj pozdější styl, který byl více analytický a geometrický. V počátcích své tvorby také využíval tmavší barvy, kdežto postupem času se zaměřoval na světlejší, s jasnějšími barvami a strukturovanější kompozicí.