Monstrum s odporným názvem léta brázdilo silnice východního bloku. Teď stojí 4× více než nový Rolls-Royce
Na silnicích východního bloku se kdysi proháněl vůz, který nebylo možné přehlédnout. Byl obrovský, těžký a už na první pohled dával jasně najevo, že patří do rukou těch, co mají v zemi hlavní slovo. Běžný člověk se k němu dostal maximálně tak na dálku, když projížděl v koloně při státních oslavách nebo návštěvě významné delegace.
Dneska je to ale jiná liga. Auto, které tehdy sloužilo jen pro vyvolené, se stalo sběratelskou bombou. Ceny těchhle kusů rostou do závratných výšin a klidně se za něj zaplatí čtyřikrát tolik, co za nový Rolls-Royce.
Limuzína pro vyvolené budila respekt
Říkalo se mu ZIS-110 a už samotný název napovídal, že to nebyl obyčejný vůz. ZIS znamená Závod pojmenovaný po Stalinovi, což přesně vystihuje, komu a k čemu mělo tohle monstrum sloužit. Nebyl to automobil pro radost z jízdy ani pro běžného člověka. Šlo o limuzínu, která měla ukázat, kdo je v zemi pánem. Masivní karoserie, spousta chromu, široká maska chladiče a rozměry, které budily respekt. Na délku měřil ZIS-110 bezmála šest metrů a vážil přes dvě a půl tuny.

Pod kapotou pracoval řadový osmiválec o objemu šesti litrů s výkonem kolem 140 koní. Maximální rychlost se pohybovala okolo 140 kilometrů za hodinu, což na takovou hmotnost a dobu výroby nebylo vůbec špatné. Existovaly i pancéřované verze, určené pro přepravu Stalina a dalších stranických špiček, které vážily přes čtyři tuny a měly skla tlustá téměř osm centimetrů.
Uvnitř to byla pevnost i salonek
Když se řekne luxus, většina lidí si dnes představí kůži, dřevo a moderní technologie. U ZIS-110 šlo o trochu jiný druh pohodlí. Interiér byl prostorný, aby se vzadu vešli generálové, straníci i zahraniční hosté. Sedačky bývaly čalouněné buď kůží, nebo kvalitní látkou, pod nohama ležely silné koberce. Nechyběly sklápěcí stoličky pro další cestující a v některých vozech také přepážka oddělující řidiče od zbytku posádky.
Vše mělo působit honosně, ale ve srovnání s vozy ze Západu bylo zpracování o něco hrubší. Pancéřovaná verze, ZIS-115, měla uvnitř masivní dveře a skla, která se spíš podobala bezpečnostním vitrínám než běžným oknům.
Rolls-Royce nabízelo jiné pohodlí
Ve stejné době byl na druhé straně Evropy symbolem luxusu Rolls-Royce Phantom I a Phantom II. Tyhle britské vozy byly ručně vyráběné s maximální pečlivostí. Pod kapotou měly řadové šestiválce, většinou o objemu 7,6 litru. Na tehdejší poměry šlo o velmi výkonné a spolehlivé motory.
Interiér Rolls-Royců byl o několik úrovní výš než u ZIS. Majitelé se mohli těšit na pravé dřevěné obložení, kvalitní kůži, ručně šité čalounění, koberce z ovčí vlny a výbavu na míru. Sklápěcí stolky, lampičky na čtení, držáky na deštníky nebo třeba miniaturní knihovničky. Každý vůz byl originál a vyjadřoval přání svého majitele.
Cena vás překvapí
ZIS-110 je dnes mezi sběrateli považován za vzácný klenot. Běžné kusy v dobrém stavu se prodávají za 2,8 až 12,7 milionu korun, u vzácnějších verzí, jako je kabriolet ZIS-110B, se cena může vyšplhat až na 60 milionů korun. Pancéřované vozy ZIS-115 se na trhu téměř nevyskytují, ale jejich cena by se podle odhadů pohybovala ve stovkách milionů korun.
Rolls-Royce Phantom I nebo II, tedy přímí vrstevníci ZIS-110, se dnes prodávají za částky kolem 2 až 5 milionů korun, podle stavu, originality a historie konkrétního kusu. Přestože byly technicky dál a nabízely mnohem vyšší úroveň pohodlí i zpracování, jejich cena dnes nedosahuje závratných částek jako u ZIS.