Hvězdný šéfkuchař musel zavřít restauraci, 246 hostů chce zpět své peníze
Skoro ze dne na den byla v Birminghamu zavřena slavná restaurace, která přes 17 let přinášela hostům jedinečné gastronomické zážitky. Důvod je podobný jako u mnoha jiných zavřených podniků – restaurace v post-pandemické době už nedokázala produkovat takový zisk jako v minulosti a její provoz byl nadále neudržitelný. Aby toho nebylo málo, majitel má další velký problém. Ozvali se totiž rozzlobení zákazníci, kteří si zakoupili voucher, a nestačili ho uplatnit. O konci podniku se dozvěděli zprostředkovaně přes média.
V Birminghamu skončila jedna dlouhá éra. Restaurace Purnell’s, která získala michelinskou hvězdu a srdce mnoha gurmánů díky své moderní sezónní kuchyni, zavřela své brány. Její zakladatel, slavný šéfkuchař Glynn Purnell, vyjádřil do médii zármutek, ale zároveň si přiznal zásluhy za to, co se mu za 17 let podařilo vybudovat.

Kuchařem odmala
Purnell pochází z města Chelmsley Wood, za což si od deníku Birmingham Post vysloužil přívlastek „nepochybně nejlepší kuchař z Chelmsley Wood“. Už jako malý připravoval jídla pro své mladší sourozence, tehdy to byly ještě obyčejné pokrmy jako fazole na toastu s kari kořením a cibulí.
Láska k vaření ho neopouštěla a v pouhých 14 letech ho dostala do kuchyně birminghamského hotelu. Jeho cesta na gastronomický vrchol byla poté přímá. Pracoval v mnoha prestižních restauracích a učil se od těch nejlepších. Britští diváci ho znají i z několika televizních pořadů, jmenovitě například Come Dine with Me (anglická verze Prostřena) nebo My Kitchen Rules.
V roce 2007 si kuchař otevřel restauraci Purnell’s, které se už o rok později podařilo získat michelinskou hvězdu. Restaurace patřila k nejoblíbenějším ve městě a její zákazníci se těšili výjimečnému kulinářskému zážitku. Časy se ale mění a devětačtyřicetiletý kuchař ji byl nyní nucen zavřít. „V této době není nikdo neporazitelný,“ odkázal v rozhovoru s BBC na neuspokojivou finanční situaci.
Covid zasáhl
Purnell přiznal, že v posledních letech klesl počet rezervací o více než 20 %. Vysoké náklady na parkování, dopravní chaos, nízkoemisní zóny v centru, dominantní postavení velkých řetězců, které utlačují nezávislé podniky, i skutečnost, že mladí lidé nestojí o luxusní gastronomické zážitky a do podobně zaměřených restaurací nechodí, to všechno způsobilo, že se šéfkuchař odhodlal k zásadnímu kroku.
„Mnoho restaurací prožívá těžké časy, takže nestojím o žádnou lítost. Nejsem v tom sám. Zkrátka jsem ale dospěl do bodu, kdy pro mě už nebylo udržitelné pokračovat,“ prozradil novinářům.

Rozzlobení zákazníci
Uzavření podniku nicméně nemá zase tolik hladký průběh. Firma je podle všeho v likvidaci a o vrácení peněz se dovolává 246 zákazníků, kteří si zakoupili vouchery, ty však nikdy nestačili uplatnit. Celková dlužná částka činí 39 375 liber, tedy více 1,2 milionu korun.
Rodiny, které si koupily poukazy na zážitkovou večeři, vyjádřily zklamání nejen z konce restaurace, ale i z toho, že o situaci byly informovány prostřednictvím médií. A to není všechno. Mezi poškozenými jsou i dodavatelské společnosti, kterým podnik dluží v přepočtu na naši měnu přes 1,5 milionu korun.
„Jako rodilý Brummie (obyvatel Birminghamu, pozn. red.) jsem vždy sledoval a podporoval Glynnovy podniky, kdykoliv to bylo možné. Je zklamáním vidět, jak tuto situaci řeší. 250 liber (7622 korun) za poukaz je spousta peněz, zejména v dnešní době,“ nechal se slyšet Ben Price, jeden z rozhořčených zákazníků, který poukaz obdržel k narozeninám.