Novela zákona umožní zabavit auto přímo na cestě, i s platnými doklady. V ohrožení jsou tisíce řidičů
Vláda chystá novelu zákona o silniční dopravě a v rámci této úpravy chce zřídit i Inspekci silniční dopravy (zkratka INSID). Pracovníci INSIDu budou moci zastavovat auta přímo na cestě.
Dnes je praxe taková, že auto, které z nějakého důvodu již od pohledu nesplňuje technické či emisní normy, může být zastaveno pracovníky Centra služeb pro silniční dopravu za asistence policie. Bez policie totiž pracovníci centra, kteří jsou civilní zaměstnanci, auta zastavit nesmějí. To se má novelou zákona změnit, navíc centrum přejde pod nově vzniklý INSID. Výsledkem této rošády bude nové centrum, jehož zaměstnanci budou mít rozsáhlé pravomoci a budou moci působit bez asistence policie.
Vznikne emisní policie
Těmto pracovníkům se dá říkat emisní policie, protože jejich hlavním úkolem bude řešit automobily, které zjevně překračují povolené emisní normy. Zjednodušeně řečeno to budou auta stará nebo auta, která velmi silně kouří. Kromě měření emisí přímo na místě budou moci automobily také vážit, což se bude týkat samozřejmě hlavně kamionů. Zaměří se také na celkový technický stav vozidel a budou odhalovat stočené tachografy. Je jedno, jestli půjde o cizince nebo českého řidiče, jestli půjde o auto logistické firmy nebo osobní automobil, zahrnuti do kontrol budou všichni. Inspektoři INSIDu budou moci také přímo na místě zabavit registrační značky vozidla, což v podstatě bude znamenat, že auto dojezdilo a musí se odtáhnout. Do jejich pravomoci budou spadat také výběry případných kaucí.

Přestože jde v našem dopravním systému o novinku, v Evropě již podobné instituce fungují. Například v Německu nebo Polsku mají s fungováním emisních policií velmi dobré zkušenosti.
Zátahy na kouřící auta
Policie má na kouřící auta spadeno dlouhodobě. Podle serveru novinky se policisté v srpnu zaměřili na vozy, kterým z proudí hustý černý kouř, který rozhodně neukazuje na dobře fungující filtry. Na Jihlavsku zkontrolovali deset vozů, z nichž šest mělo vážné vady a vysoké hodnoty emisí. Majitelé těchto vozů ale mohli normálně odjet, dostali pouze nařízenou dodatečnou technickou kontrolu. „V případě, že jsou překročeny stanovené limity, omezí policista technickou způsobilost vozidla na třicet dní. Může však nastat situace, že podstatná část výfukového systému na vozidle zcela chybí, a v ten okamžik tu technickou způsobilost vozidla úplně odejmeme, protože takové vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích,“ vysvětil pro novinky šéf krajského oddělení silničního dohledu Jiří Špaček.
Praha má mobilní měřící stanice
V Praze se rozhodli v boji proti kouřícím autům vsadit na moderní vynález, který vyvinuli inženýři z ČVUT ve spolupráci s Českými radiokomunikacemi. Jde o zařízení, které dokáže s pomocí unikátní technologie barevného spektra měřit obsah pevných částic. Přístroj funguje ve třech variantách – stacionární, přenosné a mobilní. Stacionární variantu byla umístěna na sídlišti Barrandov v rámci pilotního projektu. Přenosnou variantu vozí s sebou policisté ve voze. Přístroj nasává částice z vozidla, které jede před ním a ihned vyhodnocuje míru emisí. Třetí varianta je vlastně klasická sonda na tyči, která se přikládá do výfuku.

Měření trvá necelou minutu a není nutné při něm auto kamkoliv vozit nebo zvyšovat otáčky motoru. Vše se děje za běžného provozu, tedy přesněji má dít. Praha sice zařízení testuje, nicméně oficiálně jej používat nesmí, není na to schválená legislativa.
„Toto je první fáze, kdy jsme si již ověřili, že zařízení funguje. Pro následné využití pro kontroly v provozu jsou ale ještě potřeba legislativní změny,“ řekl Novinkám Jan Škabrada, manažer útvaru inovací Českých radiokomunikací. Chybí hlavně razítko od ministerstva dopravy.
V Praze pochází 70 procent škodlivin v ovzduší z aut
Se zavedením nového přístroje i nové emisní policie by se měla postupně změnit situace k lepšímu, co se týče kvality ovzduší. Podle statistik přibližně 70 procent škodlivin v ovzduší v Praze pochází právě z nadměrného využívání individuální automobilové dopravy. Při silničních kontrolách, které se uskutečnily v září 2023 v Praze, nevyhovělo při zkouškách měření emisí z 68 kontrolovaných aut 43 vozidel.