Stíhačka F-35 přistává na běžné silnici. Norská armáda tak testuje alternativní možnosti v případě zničení vlastní infrastruktury
V rámci cvičení Baana23 použilo norské letectvo pro přistání a vzlet víceúčelových stíhaček F-35A standardní silnici. Armáda tak testuje alternativní letiště, která mohou být klíčová během rychle probíhajících bojů nebo v případě zničení vlastní infrastruktury.
Norové provedli zkušební vzlet a přistání stíhaček F-35A na silniční základně Tervo ve Finsku. Významné je, že byly zcela úspěšné, čímž se norské letectvo stalo prvním, kterému se tento pozoruhodný výkon podařil. Dosud žádný letoun F-35A nikdy nepřistál na tradiční silniční základně, informuje portál Interestingengineering.
Stop, hotref and go! Tervon maantietukikohtaan #Baana23-harjoituksessa laskeutuneet F-35-hävittäjät kuumatankattiin, eli koneet saivat polttoainetäydennystä moottoreiden ollessa käynnissä.#ilmavoimat #f35 @Luftforsvaret pic.twitter.com/MCZ1URCJfK
— Ilmavoimat (@FinnishAirForce) September 21, 2023
Proč je to tak důležité?
Z pohledu norského letectva, jeho přátel ve Finsku a NATO jako celku může být využití silničních pásů pro vzlety a přistání letounů F-35A důležité v kontextu konkrétních vojenských operací. Silnice mohou být využity, když se konkrétní letiště dostane pod útok nebo když je potřeba rychle opravit či doplnit munici a palivo.
Alternativou k F-35 je také model F-35B, což je letoun SVOTL, umožňující krátký vzlet a svislé přistání. Právě ten byl doposud Američany testován při přistáních na silnici. Norové byli schopni potvrdit, že ani standardní verze s tím nemá problém.
Zdroj: Interestingengineering