Ruský Roskosmos chce nabídnout turistům skutečné cesty do vesmíru, a ne jen zábavné výlety

Po desetileté přestávce se Rusko znovu ambiciózně uchází o nadvládu nad rozvíjejícím se světovým průmyslem vesmírné turistiky a soupeří s horlivými miliardáři, Spojenými státy a rostoucí Čínou. Rusko dalo jasně najevo svůj návrat do oblasti vesmírné turistiky vysláním japonského miliardáře Jusaku Maezawy a jeho asistenta na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), píše se ne phys.org.

Šéf ruské vesmírné organizace Dmitrij Rogozin hovořil o dalších krocích Ruska k získání nadvlády ve vesmírné turistice. Rusko chce v nejbližší budoucnosti vesmírným dobrodruhům otevřít speciální modul na své vesmírné stanici, chce umožnit výstupy do volného prostoru mimo stanici a v budoucnu i cesty kolem Měsíce. „Tuto oblast Američanům nepřenecháme. Jsme připraveni o ni bojovat,“ řekl novinářům na tiskové konferenci, když Maezawa mířil k ISS na dvanáctidenní misi.

Ruská cesta k dominantnímu postavení v průmyslu je ale poseta spoustou překážek, které se objevily od doby, kdy bylo Rusko naposledy ve hře před deseti lety. Tehdy měla ruská vesmírná agentura Roskosmos monopol na vysílání bohatých zvědavců do vesmíru. To se změnilo, když americká agentura NASA v roce 2011 vyřadila z provozu svůj vlastní raketoplán pro astronauty a na příští desetiletí ukořistila všechna místa na ISS, která sám Roskosmos nabízel. Loni navíc vstoupila na scénu společnost SpaceX miliardáře Elona Muska.

„Ruský kosmický průmysl je závislý na stálých objednávkách těchto startů,“ řekl analytik Vitalij Jegorov. Podle něj cena za jedno místo, odhadovaná na 50 milionů dolarů (cca 1 milardu korun), pokryje náklady na stavbu třímístné kosmické lodi Sojuz, která posádku dopraví, zatímco druhý cestující přinese zisk.

Ale vesmírná turistika není jen o penězích, říkají úředníci. „Jde o národní prestiž. Přináší mladým lidem zájem o pilotované lety do vesmíru. Je to přece budoucnost,“ říká Dmitrij Loskutov, šéf Glavkosmosu – dceřiné společnosti Roskosmosu zodpovědné za komerční projekty včetně turistiky.

Rusko, Čína a Spojené státy byly donedávny jediné země schopné pilotovaných letů, ale na scénu vstupuje řada nových subjektů, které nutí Rusko být aktivnější, mezi nimi i SpaceX Elona Muska. O podíl na trhu se uchází také Blue Origin zakladatele Amazonu Jeffa Bezose a Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona.

Andrej Lonin z Ruské akademie kosmonautiky však říká, že krátké lety miliardářů na nízké oběžné dráze prostě nelze srovnávat s několikadenní misí na ISS. „Je to jako srovnávat Ferrari a Renault na automobilovém trhu,“ řekl. Loskutov slova Lonina potvrdil a řekl, že tyto cesty jsou spíše součástí „zábavního průmyslu“ než cestování do vesmíru.

Budoucí turisté, kteří budou chtít s námi do vesmíru musí být ochotni zaplatit, splnit zdravotní požadavky a zavázat se k několikaměsíčnímu výcviku a rehabilitačnímu období po návratu na Zemi. Rogozin rovněž uvedl, že Roskosmos doufá, že po roce 2030 nabídne cestu kolem Měsíce.

Tento časový plán však značně zaostává za ambicemi společnosti SpaceX – ta oznámila misi, která má již v roce 2023 dopravit osm lidí kolem Měsíce.

Zdroj: phys.org