Raketa Blue Origin Jeffa Bezose se objevila znovu na scéně. Loňská katastrofa je pomalu zapomenuta
Blue Origin se zvedá z kolen. Poté, co společnost Jeffa Bezose získala zpět povolení k letům do vesmíru od amerického Federálního úřadu pro letectví, se jí podařilo úspěšně odstartovat a přistát s raketou New Shepard. Loňská katastrofa, která zastavila růst společnosti, je pomalu zapomenuta.
Raketa NS-24 měla odstartovat v pondělí 18. prosince 2023, ale start byl odložen kvůli problémům s pozemními systémy nosné rakety. Druhý pokus, který se uskutečnil 19. prosince v 17:44 českého času, byl úspěšný. Jedná se o první start uskutečněný společností Blue Origin po více než 15 měsících. Stejně jako předchozí, chybná mise NS-23, která skončila havárií raketoplánu, se mise NS-24 uskutečnila bez posádky, píše portál Phys.
Na palubě NS-24 (název je odvozen od toho, že se jednalo o 24. start kosmické lodi New Shepard) bylo 33 výzkumných nákladů, z nichž více než polovina byla vyvinuta ve spolupráci s NASA.
Liftoff ?#NS24 pic.twitter.com/85wTik0CET
— Blue Origin (@blueorigin) December 19, 2023
Nosná raketa vynesla kapsli New Shepard do výšky více než 100 kilometrů nad povrch naší planety, což je konvenční hranice vesmíru. Jakmile se součásti oddělily, začal proces jejich návratu na Zemi. Podle plánu přistála raketa vertikálně v 17:51 českého času nedaleko místa startu a kapsle se o něco později snesla na padáku, jak bylo zachyceno během přímého přenosu. Společnost zatím neoznámila, kdy se let vesmírných turistů uskuteční.
Blue Origin je zpět ve hře
Úspěšná mise NS-24 je klíčová pro další fungování společnosti vlastněné miliardářem Jeffem Bezosem. Zákaz letů po havárii, který vydal Federální úřad pro letectví a civilní letectví (FAA), negativně ovlivnil důležité projekty, na nichž se Blue Origin podílí. Mimo jiné projekt Kuiper společnosti Amazon, který má konkurovat projektu Starlinks Elona Muska.
Elon Musk a Jeff Bezos spolu soupeří ve vesmírném závodě soukromých společností. Do jaké míry jde o skutečné soupeření a do jaké míry o pouhý marketingový tah, vědí asi jen PR týmy obou miliardářů a jejich společností.
Zdroj: redakce, Phys