Nástupce nadzvukového Concordu nebude mít přední okno. Proč se tak rozhodli?

Sonický třesk je jedním z důvodů, proč dnes nelétají nadzvuková osobní letadla. Současné mezinárodní předpisy omezují rychlost komerčního provozu nad pevninou na méně než Mach 1, tedy rychlost zvuku, aby se zabránilo rušení nad obydlenými oblastmi, jak píše server Scitech Daily.

NASA proto pracuje na „ztlumení“ sonického třesku v rámci programu nazvaného Quesst (Quiet SuperSonic Technology). Nový letoun nazvaný X-59 je posledním z řady experimentálních letounů, které navrhla a vyrobila společnost Lockheed Martin v Palmdale v Kalifornii na základě smlouvy s NASA v hodnotě 247,5 milionu dolarů, v přepočtu cca 5,4 miliard Kč.

V současné době probíhají pozemní testy a očekává se, že první let uskuteční v roce 2022. „Bude výrazně tišší než Concorde nebo jiné nadzvukové letadlo, které dnes existuje,“ říká Craig Nickol, projektový manažer programu Quesst v NASA. Letoun je extrémně dlouhý a tenký, na délku měří 30,5 metru a rozpětí křídel má jen asi 8,8 metru. Jeho charakteristickým znakem je nos, který tvoří asi třetinu jeho délky. Elegantní aerodynamický tvar hraje klíčovou roli v tom, že je letadlo mnohem tišší.

Jak vlastně sonický třesk vzniká? Když letadlo letí podzvukovou rychlostí, mohou se zvukové vlny, které obvykle produkuje, šířit všemi směry; při nadzvukové rychlosti však letadlo opouští svůj vlastní zvuk a zvukové vlny se stlačují a spojují do jediné rázové vlny, která vychází z přídě a končí v ocasu. Když se tato silně stlačená rázová vlna setká s lidským uchem, vyvolá hlasité zadunění, které nevznikne, když letadlo překročí zvukovou bariéru, ale je to spíše kontinuální efekt, který může slyšet každý, kdo se nachází v kuželové oblasti pod letadlem, která překračuje rychlost zvuku.

Tvar letounu X-59 je navržen tak, aby zabránil srážení rázových vln. Místo toho se vlny šíří pomocí strategicky umístěných aerodynamických ploch. Motor je navíc umístěn v horní části letadla, nikoliv v jeho spodní části, aby byl zachován hladký spodní profil, který zabraňuje pronikání rázových vln k zemi. NASA se proto domnívá, že X-59 bude při nadzvukové rychlosti vydávat zvuk o síle pouhých 75 decibelů, zatímco Concorde vydává 105 decibelů. Toto letadlo tedy může znít jako vzdálené hřmění.

Klíčová část programu Quesst začne v roce 2024, kdy bude provedena série zkušebních letů nad několika obydlenými oblastmi v USA, které byly vybrány tak, aby nabízely různorodou směs zeměpisných a atmosférických podmínek. Po přeletu X-59 nad vybranými oblastmi bude NASA spolupracovat s komunitami na místě, aby zjistila jejich reakci na hluk. Cílem je potvrdit teorii, že zvuk 75 decibelů bude přijatelný.

Zatím není přesně známo, jak budou letadla vypadat a kdo je bude vyrábět, protože X-59 není prototyp, ale pouze technologický demonstrátor. Některé prvky designu by však mohly být přeneseny přímo. Craig Nickol jmenuje prodlouženou příď, některé systémy řízení letu a jedinečný systém vnějšího vidění letounu X-59, který pilotovi poskytuje displej s vysokým rozlišením, na němž vidí, co je před ním. Skutečné čelní sklo ve skutečnosti chybí kvůli aerodynamické přídi letadla.

Zdroj: scitechdaily.com