Toto lidové vozítko bylo vyrobeno pro nejchudší. Dnes si ho nemohou dovolit ani ti nejbohatší
Existuje v motoristickém světě snad větší klasika, než je legendární vůz největší německé automobilky? Toto doslova lidové auto vozilo celé generace řidičů za dostupnou cenu. Dnes? Jde o veterána, za kterého milovníci utratí ohromné sumy.
Už samotný název automobilky Volkswagen znamená „lidové auto“ a její stěžejní model nižší střední třídy pro široké vrstvy se později jmenoval také příznačně, Brouk. Samotný název ale zpočátku nebyl oficiální a vznik vozu dodnes budí nemalé kontroverze, jelikož se pojí s nacistickým Německem a jeho průmyslem.
Jak VW Brouk vznikl
Za vznikem této automobilové ikony stálo politické zadání Adolfa Hitlera ve 30. letech 20. století. Vývoje se ujal Ferdinand Porsche, který tak navrhl lidové auto, které mělo být konstručně jednoduché, s díly vyrobenými pouze v Německu, zároveň spolehlivé a hlavně, levné.
Název Beetle se ujal nejdříve ve Spojených státech, ale globálně k tomu došlo až v poválečné éře u druhé verze tohoto Volkswagenu.
Co bylo na Broukovi tak skvělé
Předně to byla cena. Díky tomuto vozu v podstatě vznikla automobilka Volkswagen, která měla vyrábět vozy, do kterých by se vešla rodina s dítětem a hlavně si takový vůz mohla finančně dovolit. Do té doby totiž automobily vlastnili jen majetnější osoby.
I když je zajímavostí, že cena za nejnovější verzi Brouka, která byla představena v roce 2011, byla o několik stovek tisíc korun nižší, než cena, za kterou nabízel VW původního Brouka. The Beetle z roku 2011 s klimatizací nebo tempomatem se prodával za 380 000 Kč.
Volkswagen Brouk navíc vytvořil design, který se pro něj stal typickým a neopustil jej v žádné z následujících verzí, včetně sérií New Beetle, které se vyráběly v letech 1998 až 2011.
Jak je to s cenou veterána dnes?
Nejstarší verze Brouka si už nemůže dovolit jen tak někdo. Stejně jako je tomu u jiných veteránů, jeho provoz a údržba, stejně jako cena na trhu, nejsou levnou záležitostí. Důvodem je jeho jedinečný design, ale i tak velká oblíbenost, že se z něj stal přímo kult s úžasnou historií a dnes i mnohdy společenským statusem sběratelů.

Cena je ovšem rozdílná podle toho, jakou verzi sběratelé hledají a v jakém je stavu. Například Brouk ze 70. a 80. let se běžně prodává v rozmezí 70 až 90 tisíc korun. To ovšem není plně repasovaný vůz. Brouk v perfektním stavu, tedy jako nový, má na trhu hodnotu mezi 300 000 až 1,2 miliony korun.
Dokonce existují jakési limitované verze s extrémně nízkým nájezdem, například do 50 km. A to už se pohybujeme v oblasti aukčních síní jako je Barrett‑Jackson. Tam se takový VW Beetle z roku 1963 prodal v roce 2018 za více než 128 000 dolarů (v tehdejším kurzu 2 777 600 Kč).
To už jsou značné částky na to, aby si někdo pořídil takový vůz s na dnešní dobu limity jízdních vlastností i komfortu. Pravdou je, že je sběratelé pořizují spíše do muzejních sbírek.
Marnotratnost nebo životní styl?
VW Brouk začínal jako vůz pro chudé obyvatele střední Evropy. Snadno vyrobený, cenově dostupný, jednoduchý na provoz pro průměrné řidiče. Dnes je jako veterán často považován za symbol zbytečného luxusu. A dokonce ani bohatí lidé do něj raději neinvestují a soustředí se za stejnou cenu na nákup společensky prestižnějšího nebo alespoň praktičtějšího nebo luxusního vozu.

Naštěstí existují i nové verze, které si může pořídit téměř každá rodina. Stačí se jen spokojit s menším prostorem pro posádku a zavazadla.