Náraz do zdi v dálniční rychlosti! Jak dopadne postarší BMW?

Dálkově ovládané BMW řady 5 Touring (E39) bylo podrobeno skutečnému nárazovému testu na volné ploše, a sice do betonové zdi ve vysoké rychlosti. Podívejte se na přiložené video, jak dopadne auto a co teprve člověk, co by v něm seděl.

Tento typ nehody není tak častý, ale může se stát, jak uvádí server Autoevolution.com. Záměrem bylo poukázat na starší vozidlo, které jede vysokou rychlostí, ale zdaleka nedosahuje svých maximálních schopností, když narazí do pevné překážky. Ano, samozřejmě mohla být použita jiná vozidla, jiné bariéry a mnoho dalších alternativ, ale to není nyní podstatné.

Dobře si prohlédněte toto BMW řady 5 Touring, jak se pomocí dálkového ovládání rozjede až na rychlost 150 km/h přímo do zdi. Francouzský tým, který tento test sestavil, měl k dispozici trať dlouhou jeden kilometr, což nestačilo k tomu, aby vozidlo dosáhlo rychlosti 200 km/h, takže test proběhl v nižší rychlosti, než bylo původně plánováno. Přesto je to třikrát vyšší rychlost než při běžném crash testu. Pokud byste o tomto aspektu nevěděli, moderní crash testy probíhají při rychlosti 50 km/h v rámci EuroNCAP.

Odpověď souvisí jak s fyzikou, tak s lidskou fyziologií, protože kinetická energie je úměrná druhé mocnině rychlosti, takže pokud jedete například cca 113 km/h místo cca 56 km/h, máte co do činění se čtyřnásobkem kinetické energie. Za druhé, problémem nárazu ve vysoké rychlosti a lidského těla je, že zastavení z tak vysoké rychlosti do pevné překážky, jako je betonová zeď, zahrnuje gravitační přetížení, které je pro lidské tělo příliš velké, než aby mu odolalo.

Přežití v těchto situacích se stává neuvěřitelně šťastnou výjimkou, která případně zahrnovala určité zpomalení, nikoli normou, protože závisí na příliš mnoha faktorech a lidské tělo nelze vylepšit tak, aby sneslo nárůst síly. Jinými slovy, i kdyby tato řada 5 (E39) byla po nárazu neporušená, pokud by v ní seděla nějaká osoba, která zažila okamžité zpomalení ze 150 km/h na nulu, náraz by pak nepřežila. Problém spočívá v nárazu mozku do lebky nadměrnou silou, takže při tak vysoké rychlosti není důležité, ve kterém vozidle k němu dojde.

Jedná se o nejhorší možný scénář havárie, protože zahrnuje jízdu rychlostí vyšší, než je povolená rychlost na dálnici v jakékoli zemi (kromě neomezených úseků na německém autobahnu), a následný náraz do zdi bez sebemenšího pokusu o zpomalení. V reálném životě se to však může stát, a proto nikdy nesetrvávejte ve svém vozidle ani nikoho nenechte sedět ve vozidle, které stojí v nouzovém pruhu dálnice. Nezáleží na tom, jestli prší, sněží nebo je venku příliš horko. Riziko, že do vás zezadu narazí vozidlo, které jede dálniční rychlostí, je příliš velké.

Náraz zobrazený na videu dosahuje maximální síly 64 G, což je více než dost na to, aby přivodil život ohrožující zranění jakéhokoli člověka. Pokud chcete se svým autem opravdu jezdit co nejrychleji, dělejte to na okruhu, nikoliv v silničním provozu.

Zdrojautoevolution.com