Jak využít ChatGPT ve firmě upřesňuje ředitelka Creative Dock. Je potřeba dávat pozor na pohádky i chyby

Umělá inteligence (AI) a na ní založené různé chatovací služby (ChatGPT) zažívají v posledních měsících ohromný rozmach. Významně se začínají uplatňovat už téměř ve všech oborech. Můžou dobře sloužit, ale mají své limity, včetně chyb nebo možného zneužití, říká pro Techsvět generální ředitelka Creative Dock Gabriela Teissing.

Technologie se už využívá v IT, ve zdravotnictví, finančnictví nebo maloobchodu, tedy všude tam, kde se pracuje s velkým množstvím dat nebo je tam nějaká interakce se zákazníky. AI a GPT umožňují automatizovat mnoho rutinních úkolů a významně tak usnadnit práci firem.

Česká společnost Creative Dock AI využívá například k psaní emailů a dalších materiálů pro potřeby marketingu, zlepšování vlastních metodologií, vyhledávání informací z velkého množství materiálů, pro tvorbu smluv, zadávání dat a jejich analýzu nebo pro kontrolní činnost.

ChatGPT lze využít ke zlepšení zákaznického servisu a podpory tím, že poskytuje rychlé a přesné odpovědi na dotazy zákazníků, a také k vytváření různého obsahu. Využití AI se nabízí k automatizaci rutinních úkolů, jako je zadávání dat, což umožní zaměstnancům soustředit se na složitější a kreativnější práci. AI také může společnostem pomoci analyzovat data a identifikovat vzorce, kterých by si člověk sám jen těžko všiml.

Pozor na chyby a „pohádky“

AI a ChatGPT nicméně nejsou neomylné. „Chat GPT3 se dopouští chyb často, z mého pohledu je to takový pohádkář,“ uvádí Gabriela Teissing. Pro konkrétní oblasti a úkoly je třeba nad modelem postavit další vrstvu, která model zpřesňuje. Při řádném školení a monitorování ale mohou být poměrně spolehlivé.

Podle všeho GPT4 model, který byl představený letos v březnu, se v některých oblastech nesmírně zlepšil. Má být o 40 procent lepší ve faktických odpovědích a je o 82 procent nižší pravděpodobnost, že odpoví na žádost nepovoleným obsahem. To znamená, že se nová verze chatbota dopouští chyb výrazně méně a trvalo to pouhé tři měsíce od představení minulé verze.

Stejně jako každá technologie mohou být i AI a ChatGPT také zneužity. Je to ohromně rychle rostoucí technologie, která je velkou neznámou a o to můžeme mít horší obavy ze zneužití, které rozhodně nastane.

Z již známých případů můžeme jmenovat manipulace s lidmi, vytváření falešných názorů, šíření dezinformací, krádeže peněz, phishing. Kromě toho je velké téma trénování modelů na datech, záleží totiž na tom, které zdroje dat se používají, takže model pak může být velmi subjektivní, rasistický nebo jinak diskriminační.

Zdroj: Redakce ve spolupráci s Creative Dock