Gripeny, ponorky i lodě. To jsou švédské ozbrojené síly – vojenská mocnost k ochraně neutrality
Švédsko se před oznámením svého záměru vstoupit do NATO prohlásilo za neutrální zemi, jak napsal server Euractiv. Kromě tohoto prohlášení má prostředky k obraně své neutrality. Švédsko má silnou armádu a rozvinutý zbrojní průmysl, který vyrábí moderní zbraně přizpůsobené místním potřebám a specifikům. Které zbraně si zaslouží naši pozornost?
Přestože má Švédsko pouhých 10 milionů obyvatel, je jednou z mála zemí na světě, která je schopna vyrábět téměř všechny typy moderních zbraní.
Švédský zbrojní průmysl dodává vlastním ozbrojeným silám i zahraničním zákazníkům letadla, radary, lodě, dělostřelectvo, řízené střely pro různé účely, a dokonce i tanky. Některé švédské Leopardy 2 (Strv 122) byly vyrobeny za významné účasti místního průmyslu, jak uvádí web Armed Forces.
Navíc se Švédové mohou téměř v každém oboru pochlubit jak dlouhou tradicí, která se promítá do znalostí a zkušeností konstruktérů a stavitelů zbraní, tak do vývoje.
Za zmínku stojí dnes již vyřazené letouny Draken, tiché ponorky A-19, protitankové střely Bill, které byly v době svého debutu inovativní, těžko odhalitelné korvety Visby nebo experimentální kloubový tank UDES XX-20. Některé z těchto modelů zbraní jsou stále ve službě a některé byly nahrazeny novějšími konstrukcemi.
Foto: HoHun / Wikimedia Commons (CC 3.0)
Švédská řešení jsou však zajímavým příkladem toho, jak si malá země dokáže zajistit soběstačnost v dodávkách zbraní vlastními silami. Ve většině případů je z hlediska schopností světovou špičkou. Jaké zbraně Švédsko vyrábí a používá?
Raketová korveta Visby
Korvety odolné proti raketám jsou charakteristickým znakem švédského námořnictva. Pět kusů korvety Visby je výsledkem dlouhého výzkumného programu, který začal již v 90. letech 20. století stavbou experimentální jednotky Smyge, na níž byla testována řešení týkající se stealth vlastností.
Kvůli rozpočtovým škrtům nebyly lodě typu Visby vyzbrojeny celou původně plánovanou škálou zbraní. V současné době jsou korvety Visby vybaveny 8 protilodními střelami RBS-15.
Saab JAS 39 Gripen – víceúčelový letoun
AS 39 Gripen je lehký letoun, jehož schopnosti se vyvinuly z původně lehkého stíhacího letounu na plně víceúčelový stroj, který je schopen nést širokou škálu zbraní a používat přesné zbraně.
Jednou z klíčových vlastností letounu Gripen jsou jeho nízké nároky na letištní infrastrukturu. Letoun může startovat nejen z letišť nebo speciálně navržených a postavených DOL (silničních letištních úseků), ale v podstatě z jakéhokoli úseku rovného asfaltu o rozměrech 16 x 800 metrů.
Pozemní obsluha a rychlé obnovení bojeschopnosti je také velmi snadné. Stačí k tomu dva kontejnery s vybavením a pět branců pod vedením jednoho profesionálního mechanika.
Ponorka A-19
Ponorky A-19 (typ Gotland) si získaly celosvětovou pověst díky problémům, které způsobovaly Američanům. Americké námořnictvo si vypůjčilo jednu ze švédských lodí, aby ji mohlo používat při manévrech.
Švédské plavidlo bylo vybaveno Stirlingovým motorem, který pracoval nezávisle na okolním vzduchu. Loď se ukázala být tak tichá, že její odhalení bylo nemožné.
Ponorky A-19 již mají svého nástupce, typ A-26. První technická jednotka nového typu by se měla připojit ke švédskému námořnictvu již v roce 2022.
Samohybná houfnice Archer
Systém Archer byl původně vyvíjen ve spolupráci s Norskem, ale po odstoupení této země byly všechny houfnice nakonec dodány do Švédska. Archer je automatická houfnice umístěná na kolovém podvozku. Může být přepravován letecky, zvládne překonat extrémně náročný terén pokrytý až metrem sněhu a jeho klíčovou vlastností je rychlost.
Přechod z pochodového do bojového postavení trvá pouhých 30 sekund, vypálení tří ran trvá dalších 15 sekund a po dalších 30 sekundách je již houfnice v pohybu. V praxi to znamená, že souprava může změnit polohu dříve, než první z vystřelených nábojů dopadne na cíl.
Saab 340 – letoun včasné výstrahy
Rádioelektronický průzkum má pro moderní válku zásadní význam. Švédsko je i v této oblasti soběstačné a má doma vyrobené letouny včasné výstrahy. Saab 340 je turbovrtulový osobní letoun, který se vyrábí od 80. let 20. století. Ve verzi Saab 340 AEW&C byl upraven pro průzkumné úkoly.
Na trupu letounu byl umístěn radar Erieye, který umožňuje průzkum na vzdálenost 300 stupňů. Radar detekuje vzdušné a námořní cíle až do vzdálenosti 450 km.
Foto: Por Khan. Momo land / Wikimedia Commons (Volné dílo)
Bojové vozidlo pěchoty Stridsfordon 90 (CV90)
Švédský zbrojní průmysl vytvořil několik zajímavých konstrukcí obrněných vozidel. Asi nejvýraznější je dnes již vyřazený tank bez věže. Některé z letounů Leopard 2, které Švédsko v současnosti používá, jsou rovněž z velké části dílem domácího průmyslu.
Bojové vozidlo pěchoty Stridsfordon 90, známé také jako CV90 (z anglického Combat Vechicle) nebo Strf 90, je rovněž švédské konstrukce a výroby. Tímto názvem se označuje celá rodina vozidel s různým určením. Kromě typického vozidla pěchoty existuje CV90 také jako protiletadlový komplet, velitelské vozidlo nebo ve verzi pro dělostřeleckou podporu s kanóny ráže 105 a 120 mm.
Švédské ozbrojené síly používají také 40 automatických dvouhlavňových minometů AMOS ráže 120 mm na podvozku CV90.
Protilodní řízená střela RBS15
Švédské námořnictvo, letectvo a pobřežní obrana používají protilodní řízené střely RBS15 s doletem až 200 km. Střela má 200kg hlavici a vyvíjí rychlost přibližně 0,8 Mach.
Střela vzduch-vzduch IRIS-T
IRIS-T je mezinárodní (německý) program vývoje protiletadlové střely jako alternativy k americké AIM-9 Sidewinder. Švédsko se na projektu podílí 18 % a je vedle německého letectva prvním uživatelem střel IRIS-T.
Střely mají podobné vlastnosti jako americké Sidewindery, ale lze je odpalovat z větší vzdálenosti a jejich bojová hlavice je podle tvůrců odolnější proti rušení. Kromě útoků na vzdušné cíle lze IRIS-T použít také k útokům na malé námořní cíle.
Kloubové terénní vozidlo BvS 10
BV 410 je nejnovějším zástupcem švédské rodiny pásových terénních pásových vozidel. Tato vozidla jsou uzpůsobena k překonávání extrémně obtížného terénu, čemuž napomáhá neobvyklá konstrukce.
Vozidlo se totiž skládá ze dvou vestavěných pásových podvozků, spojených kloubem (podobně jako experimentální tank UDES).
Zdroj: euractiv.com, armedforces.eu, Wikipedia