Elektromobily vs. zima. Jak zvýšit jejich dojezd při nízkých teplotách?

Dojezdy elektromobilů se v zimě bezpochyby zmenšují. Měli by se však toho majitelé obávat? Odborníci z ACE a ADAC přikyvují a prozrazují, jak lze zvýšit dojezd v zimě, jak píše server Deutsche-handwerks-zeitung.de.

Modelová situace – ještě večer ukazoval palubní počítač dojezd 300 kilometrů, druhý den ráno už jen 250 kilometrů. Zima si vybírá daň na bateriích elektromobilů, a to se právě nejvíce projevuje na dojezdu. Vždyť světla, topení a ventilátory spotřebují spoustu energie. K tomu je třeba, aby se články baterie nacházely v určitém teplotním rozmezí – a k tomu baterie potřebuje také elektrickou energii. Existují však způsoby, jak ušetřit elektřinu i v zimě.

Zejména proto, že takový ukazatel zbývajícího dojezdu může být i zavádějící. Podle Marcela Mühlicha může být při nízkých teplotách v zimním ránu zbývající dojezd studeného vozu výrazně nižší, než když byl vůz zaparkován předchozí den. Jak říká: „To vše souvisí s aktuálním výpočtem teploty baterie.“

1. Předkondicionování baterie

Výrobci si to uvědomují, a proto existují informační a zábavní systémy či speciální aplikace pro předkondicionování baterie, když je připojena k wallboxu. „Pokud jsou akumulátorové články již ráno zahřáté na ideální teplotu, potřebují méně vlastní energie,“ říká Jens Dralle, vedoucí oddělení testování a technologií ve společnosti Auto Motor und Sport. Mimochodem, teplá baterie absorbuje elektrickou energii rychleji než studená, a to je důležité pro rychlé mezidobíjení.

Kromě toho můžete šetřit energii baterie předehříváním elektromobilu ve wallboxu, nejlépe v garáži. Cestující tak nastupují do předehřátého vozu, aniž by spotřebovávali energii z baterie a snižovali tak jeho dojezd, říká expert ADAC Matthias Vogt.

2. Vyhřívání sedadel je lepší než topení

Ušetřit mohou i ti, kteří si zapnou vyhřívání sedadel nebo volantu. „Je to efektivnější než vytápět celý interiér,“ říká Matthias Vogt. „Dokonce v některých vozech lze vyhřívat pouze stranu řidiče. To šetří také elektřinu, když jedete sami v autě.“

Bezpečnost má však vždy přednost před dojezdem, proto by řidiči elektromobilů neměli šetřit energií na osvětlení a vyhřívání oken, to je nebezpečné, říká expert ADAC.

3. Pohodlnější styl jízdy je energeticky úspornější

Na silnici záleží na stylu jízdy. „Předvídavá jízda s mírným zrychlováním a dlouhým popojížděním s pozvolnou rekuperací šetří energii a snižuje dojezd opravdu minimálně,“ říká Jens Dralle. Rekuperace je zpětné získávání energie při brzdění, jehož sílu lze často upravit.

Určitě pomáhá časté používání rekuperace, aby se energie získaná při brzdění vrátila do baterie. Ale mějte na paměti, že opakované silné brzdění nestačí k vyrovnání ztrát energie po prudké akceleraci. Automatické rekuperační funkce výrobců však pomáhají šetřit energii.

Nejvíce energie lze ušetřit při rychlosti. „Pokud na dálnicích snížíte rychlost na přibližně 120 km/h, ušetříte spoustu energie – dokonce více, než když vypnete topení,“ říká Mühlich. Navíc moderní navigační systémy často umožňují nastavit trasu tak, abyste ušetřili co nejvíce energie.

Mimochodem, aktivní tempomaty často jezdí efektivněji než sám řidič. Většina elektromobilů má úsporný ekologický režim, ve kterém se sníží výkon pohonu a topení.

4. Krátké vzdálenosti = vysoká spotřeba

„Krátké vzdálenosti zvyšují spotřebu, a tím zkracují dojezd,“ říká Matthias Vogt z ADAC. Je to proto, že se vůz musí stále a stále zahřívat. V průměru se spotřeba v zimě zvýší o 10 až 30 procent a při extrémně krátkých cestách až o 50 procent. Řidiči elektromobilů by proto měli počítat s dostatečnou dojezdovou rezervou při jízdách v zimě.

Neexistují žádné obecné tipy pro péči o elektromobily v zimě, ale Matthias Vogt radí, abyste je pravidelně projížděli. „Pokud je úroveň nabití baterie velmi nízká, může se jinak po týdnech klidu hluboce vybít. Baterie by proto měla být nabitá alespoň z 20 %“, říká. Přesné informace jsou uvedeny v návodu k obsluze. Hluboké vybití vysokonapěťové baterie je však velmi neobvyklé.

Zdroj: deutsche-handwerks-zeitung.de