Bude světovému leteckému průmyslu chybět titan z Ruska? V čem je titan nezastupitelný?
Rusko-ukrajinská válka dělá leteckým společnostem starosti, protože může narušit dodávky titanu, klíčového minerálu používaného při výrobě různých součástí moderních letadel, uvádí se na webu Euroasiantimes.
Například Kevin Michaels, výkonný ředitel americké poradenské společnosti AeroDynamic Advisory, která se zabývá dodavatelským řetězcem v oblasti letectví, bije na poplach. „Prezident Putin může uzavřít komerční letecký průmysl, pokud se tak rozhodne,“ říká.
Společnost VSMPO-AVISMA Corporation se sídlem v ruském městě Verchnjaja Salda je největším světovým výrobcem titanu. Dodává 30-35 % titanu používaného v leteckém odvětví na celém světě. Letecké giganty, jako jsou Boeing a Airbus, jsou na ruském titanu silně závislé. „Je těžké získat přesná čísla. Podle The Air Current dodávají (VSMPO) 35 % titanu pro Boeing, 65 % pro Airbus a 100 % pro Embraer,“ řekl Michaels.
V 50. letech 20. století, kdy začal vývoj nadzvukových proudových letadel, začaly letecké společnosti používat titanové slitiny. Původní hliníko-ocelové konstrukce totiž nedokázaly uspokojit nové požadavky. Jedním z nejvýznamnějších prvních použití titanu byl strategický průzkumný letoun Lockheed SR-71 „Blackbird“, který na vrcholu studené války hojně využívala americká špionážní agentura CIA proti Sovětskému svazu.
CIA dříve plánovala použít k tomuto účelu Lockheed U-2, relativně pomalý průzkumný letoun s jedním proudovým motorem pro velké výšky, přičemž se spoléhala na chybné odhady, že sovětské radary a protiletadlové střely jsou ve větších výškách nad 21 kilometrů neúčinné. První lety letounu U-2 nad SSSR však ukázaly, že sovětské radary mohou letoun sledovat. V květnu 1960 byl nad sovětským územím sestřelen pilot amerického letectva Francis Gary Powers letící s U-2.
Foto: Public domain/Wikimedia (CC0)
Dva roky před incidentem, začala CIA vyvíjet SR-71 s cílem splnit dva základní požadavky – nízký radarový průřez a velkou rychlost. CIA chtěla, aby SR-71 létal více než trojnásobnou rychlostí zvuku, což mělo za následek vznik velkého množství kinetického tepla. Nízký radarový průřez také znamenal použití radarově pohltivých kompozitů na špičatých hranách trupu letadla, které rovněž musely být schopné odolat extrémnímu teplu.
Hliník nebylo možné použít kvůli vysokým teplotám a ocel byla vyloučena kvůli své hmotnosti. Lockheed tedy pro SR-71 zvolil titan. Ten je stejně pevný jako ocel, ale o 45 % lehčí. Může být použit jako konstrukční materiál až do teplot zhruba 1000 až 1150 °C, zatímco běžné hliníkové slitiny jsou použitelné pouze do 350 °C. Bylo také zjištěno, že má vynikající odolnost proti korozi a únavě.
Foto: Judson Brohmer/Wikimedia (CC0)
Hlavním problémem ale bylo získat dostatečné množství titanu potřebného pro výrobu celkem 32 letounů SR-71. Bylo to v 50. letech 20. století, kdy byl úhlavním rivalem USA Sovětský svaz. Ten byla ale současně hlavním zdrojem a předním vývozcem titanu.
Ben Rich, hlavní aerodynamik společnosti Lockheed pro letoun SR-71, podrobně popsal, jak společnost získala potřebný titan: „Náš dodavatel, společnost Titanium Metals Corporation, měl pouze omezené zásoby vzácné slitiny, takže CIA provedla celosvětové pátrání a s využitím třetích stran a fiktivních společností se jí podařilo nenápadně nakoupit základní kov od jednoho z předních světových vývozců – Sovětského svazu. Rusové nikdy netušili, jak se vlastně podílejí na vzniku letounu, který byl urychleně zkonstruován za účelem špionáže jejich vlasti.“
Použití titanu v letectví postupem času roste a novější konstrukce letadel stále více sází na lehké materiály. Nová generace vojenských letadel vyráběných v USA, jako jsou F-22 Raptor a F-35, také používá zvýšené množství titanu. Titan se používá také na výrobu pancířů a rámů vozidel a je také součástí námořních plavidel.
Vzhledem k jeho významu označila vláda USA titan za jednu z 35 položek na svém „seznamu kritických nerostů“. Velká část světové titanové rudy stále pochází z Ruska a mezi další zdroje patří Čína, Kazachstán a Japonsko. Jak to dále bude s dodávkami ruského titanu je, vzhledem ke konfliktu na Ukrajině, zatím velmi nejisté.
Zdroj: euroasiantimes.com