Americké letectvo truchlí. Letoun Big Sexy jde do důchodu, nastupuje KC-46 Pegasus

Zatímco stíhačkám se věnuje v médiích velká pozornost, ve stínu zájmu zůstávají obří tankovací stroje, bez kterých by ale schopnosti stíhaček byly poloviční. V americkém letectvu tuto roli plní ladný McDonell Douglas KC-10 Extender, kterému ale nikdo neřekne jinak než Big Sexy. Elegantní stroje ale pomalu míří do důchodu, na scénu přicházejí modernější KC-46 Pegasus, píše server Popular Mechanics.

McDonell Douglas KC-10 Extender je jedním z mála proudových letounů na světě, které jsou konfigurovány pro přepravu vojenského nákladu, plnění úkolů doplňování paliva ve vzduchu a zároveň pro přepravu personálu. Ačkoli hlavním úkolem letounu KC-10 je doplňování paliva ve vzduchu, může pojmout 75 cestujících a přepravit 77 110 kg nákladu, jak píše server Military.

Extender vychází z civilního dopravního letounu DC-10 a ve službách amerického letectva slouží od roku 1981. Dvacet letounů KC-10 bylo upraveno tak, že jim byly přidány podvěsy na křídlech, které dále zvyšují jejich schopnost doplňování paliva ve vzduchu. Průběžné úpravy zahrnují doplnění komunikačního, navigačního a přehledového vybavení, aby vyhovovaly budoucím potřebám civilního řízení letového provozu, a začlenění servisních bulletinů pro udržení certifikace Federálního leteckého úřadu.

Pomocí vyspělého leteckého tankovacího ramene nebo hadicového a střemhlavého systému pro doplňování paliva na středové čáře může letoun KC-10 v rámci jedné mise doplnit palivo široké škále amerických a spojeneckých vojenských letadel. Letoun je vybaven osvětlením pro noční provoz.


Operátor výložníku letounu KC-10 řídí operace doplňování paliva prostřednictvím digitálního systému fly-by wire. Operátor sedí v zadní části letounu a vidí na přijímací letoun širokým oknem. Při tankování na výložníku se palivo do přijímače přečerpává maximální rychlostí 4 180 litrů za minutu; maximální rychlost tankování pomocí hadic a střemhlavého letu je 1 786 litrů za minutu.

Automatické odlehčení zátěže a nezávislé odpojovací systémy výrazně zvyšují bezpečnost a usnadňují doplňování paliva vzduchem. KC-10 může být doplněn vzduchem z letounu KC-135 nebo jiného letounu KC-10A, čímž se zvýší jeho dolet. Velké dveře pro nakládání nákladu mohou pojmout podpůrné vybavení většiny stíhacích jednotek vzdušných sil. Poháněné kladky a navijáky uvnitř nákladového prostoru umožňují přesun těžkých nákladů. Nákladní prostor pojme náklad v rozsahu od 27 palet až po kombinaci 17 palet a 75 cestujících.

KC-10A má čtyřčlennou posádku, tvořenou pilotem, druhým pilotem, palubním inženýrem a operátorem tankovacího zařízení. Letoun pohánějí tři dvouproudové motory General Electrics CF6-50C2. Naložené letadlo má dolet 7080 km, prázdné pak 18 500km.

Při pohledu zvenčí by se na první pohled mohlo zdát, že poslat do důchodu všeobecně oblíbené KC-10 nedává smysl. Jsou o třicet let mladší než další tanker amerického letectva KC-35 Stratotanker, navíc dokáže přepravit dvakrát více paliva. Jenže KC-135 je v letectvu zastoupen v americkém letectvu 359-ti stroji, zatímco Extenderů létá jen 59. Do budoucna má tvořit páteř tankovací sekce letectva 300 Stratotankerů a 179 Pegasů. S Extendery už se dále nepočítá.

„Je to dobré letadlo,“ uvedl v tiskové zprávě Scott E. Speck, letecký inženýr ze 70. letecké tankovací letky (ARS) na Travisově letecké základně v Kalifornii. „Občas je temperamentní, ale vždy v dobrém slova smyslu. A stará se o vás.“ Zpráva cituje i hlavního operátora 70. ARS Donalda Davise. „Možná nikdy nevznikne schopnější letoun, než je KC-10 Extender. Jeho dolet, dodávka paliva a schopnost přepravy nákladu nemají konkurenci.“ Nostalgie po těchto krasavcích je v letectvu silná, jenže 4. ledna provedla Joint Base McGuire-Dix-Lakehurst v New Jersey první vzlet s KC-46 Pegasusem a dny Big Sexy jsou sečteny. Poslední má opustit řady letectva příští rok v září. Uzavře se tak jedna slavná kapitola jednoho výjimečného letadla.

Zdroje: military.com, popularmechanics.com, dvidshub.net