Jak na agilní projektové řízení?
Možná už jste někdy zaslechli pojmy scrum a kanban – jedná se o agilních metody řízení projektů. Ale jak přesně fungují a jak mohou ovlivnit vaše projekty? Objevte výhody a nevýhody agilního projektového řízení a zjistěte, jak si ho usnadnit.
Co je agilní projektové řízení?
Agilní řízení spočívá v průběžném dodávání projektu klientovi a rychlé reakci na případné změny. Klade velký důraz na interakci mezi projektovým týmem a klientem s hlavním cílem dodat projekt kvalitně a včas.
Agilní přístup podporuje úzkou spolupráci menší skupiny lidí, u větších projektů se pak tým obvykle rozdělí na menší agilní skupiny, které spolu úzce spolupracují.
Nejpoužívanější metodika agilního řízení projektů
Mezi nejpoužívanější agilní metody řízení projektů (výhradně těch softwarových) patří scrum. Tento specifický přístup k projektu je založený na důvěře, jednotě, otevřené komunikaci a umění spolupráce jednotlivých členů týmu. V této agilní metodice jsou lidé oproti klasickému přístupu vzájemně zastupitelní – nemají totiž jasně vymezené role, na projektu tak pracují společně.
Projekt se realizuje během časové jednotky sprint, většinou jde o jeden až čtyři týdny. V průběhu tohoto časového úseku se členové týmu pravidelně setkávají na schůzkách (tzv. Daily scrum), kde sdílí stav svých úkolů a diskutují o postupu práce. Po skončení sprintu se práce prezentuje klientovi, poté následuje posouzení úspěšnosti a prodiskutování případných změn.
Scrum definuje dvě hlavní role:
- Scrum master – má na starosti řízení vývojářů, kteří se starají o realizaci úkolů z backlogu (místo, kde se shromažďují všechny projektové úkoly). Dále obstarává komunikaci v týmu, vyřizuje požadavky a motivuje tým.
- Product owner – komunikuje s klientem a má na starosti prioritizaci produktu a řízení backlogu.
Další metodika agilního řízení projektů
Dalším populárním agilním přístupem je metoda kanban. Členové týmu si udržují přehled o stavu projektu prostřednictvím nalepovacích lístečků, které umisťují fyzicky na nástěnku nebo online do projektového nástroje.
V rámci něho rozlišujete tři sloupce úkolů:
- To do – všechny úkoly, které vás teprve čekají.
- In progress – úkoly, na kterých pracujete.
- Done – hotové úkoly.
Jakmile jeden úkol dokončíte, vrátíte se zpět ke sloupci To do a začnete pracovat na novém úkolu nebo pomůžete kolegovi s jeho rozpracovaným úkolem ve sloupci In progress.
Výhody a nevýhody agilního řízení projektu
Za výhody agilního řízení projektů považujeme:
- Možnost rychle reagovat na změny – případné komplikace je možné vyřešit rychle a efektivně.
- Efektivita – projekty se dodávají včas, v požadované kvalitě a v rámci stanoveného rozpočtu.
- V centru pozornosti je klient – požadavky a slovo zákazníka mají v projektu velkou váhu.
- Průběžná aktualizace projektu – projekt se upravuje a doplňuje průběžně.
Najdeme však také určité nevýhody:
- Nehodí se pro každý druh projektu – problémové mohou být velké projekty s několika týmy.
- Komunikace – komunikace v rámci agilních týmů může váznout.
- Souhlas klienta – klient musí s tímto způsobem řízení projektů souhlasit, a navíc se i aktivně zapojovat.
Projektový management ale nemusí záležet jen na tom, zda zvolíte tradiční nebo agilní přístup k řízení projektu. Úspěšnost svých projektů zvýšíte například využíváním softwaru na řízení projektů, díky kterému řídíte projekty z jednoho místa, máte dokonalý přehled o práci a efektivně ji delegujete.