Důkazy o existenci Piláta Pontského – muži, který nechal popravit Ježíše
Archeologové našli důkazy o existenci Piláta Pontského, římského místodržitele Judeje, který nechal popravit Ježíše Krista, informoval web Express.
Po svém zatčení Ježíš čelil počátečnímu procesu s židovským orgánem Sanhedrinu, než byl předveden druhému soudu u Piláta Pontského, v té době římského místodržitele Judeje. I když Pilát nevěřil, že Ježíšovy zločiny zasluhují trest smrti, nechal se ovlivnit shromážděnými davy a vydal Ježíše, aby byl zabit. Historický záznam Piláta je velmi omezený, ačkoli se věří, že zastával úřad mezi lety 26 – 36 n. l. Zatímco archeologové a historici vedou spory o jeho existenci po mnoho let, objevilo se omezené množství lákavých vodítek, které jeho existenci zdánlivě potvrzovaly.
Tom Meyer, profesor biblických studií v Kalifornii, odhalil, že jedno z těchto vodítek lze nalézt v impozantní pevnosti postavené nechvalně známým králem Herodem. Prsten ze slitiny mědi, který byl použit jako pečeť, byl poprvé objeven v roce 1969 izraelským archeologem Gideonem Foersterem v jedné z pevností Heroda Velikého, 12 km jižně od Jeruzaléma. Při další kontrole se ukázalo, že tento prsten také nese jméno někoho jiného než Piláta Pontského.
„Pečeti používala většina společenských vrstev a často se tiskly na vlhké hliněné dokumenty místo měkkého vosku, protože hlína tuhne a udržuje si svůj tvar při zahřátí, zatímco vosk jen taje. Ve starověkém blízkém východě byly pečeti často vyryty se jménem majitele a mohly fungovat jako právní podpis“, dodal profesor Meyer.
Profesor Meyer vysvětlil, že i když je jedno z písmen poškozeno, prsten má jasně řecký nápis, který zní ΠΙΛΑΤΟ (PILATO) neboli Pontius Pilát. Jméno Pilatus je vzácné, proto je pravděpodobné, že je spojeno s Pilátem. Vzhledem k levnému materiálu, ze kterého je vyroben, je však nepravděpodobné, že by jej Pilát vlastnil. Je možné, že prsten mohl patřit jinému jednotlivci jménem Pilát, nebo že patřil někomu, kdo pracoval pro římského guvernéra.
Úplně první důkaz Pilátovy existence byl nalezen v roce 1961 na vápencové desce s nápisem v Caesarea Maritima v dnešním Izraeli. Deska uváděla, že Pilát byl římským guvernérem Judeje za vlády císaře Tiberia, a to v době, kdy se má za to, že byl Ježíš zavražděn. V Římě byly také nalezeny starověké texty vztahující se k Pilátově vládě. Zatímco evangelia vykreslují Piláta jako vládce, který se dal snadno ovlivnit veřejným míněním, bylo naznačeno, že to byl ve skutečnosti bezcitný vládce. Mnoho dalších obviněných zločinců potkal podobný osud jako Ježíše, když je vedl Pilát.
Filón Alexandrijský, židovský filozof, v roce 50 n. l. napsal, že Pilátovu vládu znepokojovaly „úplatky, urážky, loupeže, pohoršení a svévolné ubližování, popravy bez soudu, neustále se opakující krutost“. Pilát se od té doby stal něčím jako hanobenou postavou, když si slavně „umyl ruce“ nad Ježíšem a vydal ho lidem, aby ho odsoudili oni.
Zdroj: express.co.uk