Americký stíhací letoun F-35 má za sebou první fázi velké modernizace. Čím je vylepšen?
Po problémech se stíhačkou F-35, které se projevily nedávnou havárií letounu F-35 v Jihočínském moři, americké ministerstvo obrany společně úspěšně dokončilo první fázi nasazení nového hardwaru pro špičkovou vojenskou stíhačku USA, informuje server Special Operations Forces Report.
Stíhačka, která funguje na starším systému ALIS (Autonomic Logistics Information Systems), bude nahrazena modernějším informačním systémem ODIN (Operational Data Integrated Network). Nahrazení zastaralého systému ALIS pro F-35 bylo oznámeno na začátku roku 2020.
Co jsou tyto operační systémy zač?
Pro ty, kteří tyto operační systémy neznají, ALIS i ODIN jsou taktické systémy letounu, které monitorují a pomáhají optimalizovat komponenty letounu F-35. Představte si je jako počítač, diagnostický počítačový systém, kde se nachází vše o letounu, včetně provozu a výcviku, údržby, a dokonce i dodavatelských řetězců pro letoun.
Tento nový, na cloudu založený operační systém znamenal masivní snížení hmotnosti letounu, neboť hardware je o 75 % menší a lehčí. Zprávy uvádějí, že systémy ODIN se vejdou do dvou krabic o velikosti kufru, čímž nahradí více než 360 kilogramů vybavení z předchozího systému ALIS. Doba zpracování se prý také výrazně zkrátila, a to o 50 %, čímž se usnadnilo ovládání. Má také potenciál hostit více letek na jediném serveru, což činí systém flexibilnějším pro operace. ODIN je prý také ekonomičtější, protože jeho výroba je údajně o 30 % levnější.
Foto: Military_Material/Pixabay
Tyto systémy monitorují prvky, jako jsou otáčky motoru, funkce chlazení, palubní software, avionika a další komponenty, čímž snižují počet poruch a zmírňují rizika pro personál během letu. Součástí analýzy systému jsou také podrobnosti o navigaci, pokročilejší údaje o hrozbách, trajektorie letu a dokonce i povětrnostní podmínky, které pomáhají při plánování a provádění misí.
Shromážděná data jsou sdílena v rámci letek F-35 a společnosti Lockheed Martin, což umožňuje předvídat, kdy je třeba vyměnit součásti před jejich selháním za letu a jak mohou podmínky prostředí ovlivnit materiálovou připravenost letounu. To vše je důležité z hlediska snížení počtu pracovních hodin potřebných k udržení letového provozu a nákladů na tyto neletové hodiny.
Zdroj: sofrep.com