Přehledně: Jak dlouho na nové auto musejí vydělávat Češi, Slováci a Poláci? Z toho srovnání ukápne slza
Jak si vlastně stojíme s průměrným platem v porovnání s okolními státy? Tuhle otázku si teď pokusíme zodpovědět na základě oficiálních údajů o průměrných platech za 3. čtvrtletí v roce 2025. A aby to bylo úplně jasné, tak se podíváme, jak dlouho musí v každé zemi šetřit, aby si mohli dovolit nový nebo ojetý vůz. Ten rozdíl jste určitě nečekali. A máme se tedy lépe nebo hůře než naši sousedi?
Nejprve si stanovíme body, o kterých se budeme bavit, abychom měli srovnání přesné a kompletní. Výdělek jednotlivých států budeme čerpat z oficiálních zdrojů, budeme se držet průměrných mezd a daných daňových odvodů platných v každé zemi. Jako nový vůz jsme vybrali Škodu Octavii za 629 900 Kč. Jelikož se její cena v zemích V4 téměř nemění, tak jde o stabilní konstantu, na kterou se můžeme spolehnout. Ojetý vůz jsme nacenili na 200 000 Kč, což je částka, za kterou lze sehnat velmi slušné ojeté vozidlo.
Slováci se nadřou a Poláci tratí na dani
Průměrný Slovák si každý měsíc domů donese 1 569 eur, jak uvádí Slovenský statistický úřad, což je podle aktuálního kurzu 40 450 Kč. Po odečtení odvodů a daní si domů odnese průměrně 70 – 75 % hrubé mzdy, takže v čistém mu na účtu přistane asi 29 000 Kč. Při ceně nové Octavie 629 900 Kč musí Slovák našetřit zhruba 21 a půl měsíčního platu, aby si mohl nový vůz dovolit. Pokud mu bude stačit ojetina, tak musí šetřit téměř 7 měsíců. Bohužel si v porovnání s okolními státy musí odpracovat více, aby si mohl tenhle luxus dovolit.

Poláci si vydělají výrazně více. Průměrně si na účet připíšou každý měsíc 8 772 PLN, což je údaj Polského statistického úřadu. Když tu částku převedeme, tak je to pěkných 48 245 Kč. Jenže každý Polák platí poměrně značné odvody na zdravotní a sociální. takže po odečtu všech daní a odvodů zůstane Polákovi jen 31 350 Kč, a to je asi 65 % z hrubé mzdy. Proto si i při vyšším průměrném platu musí na nové auto počkat celých 20 měsíců. U ojetiny je to necelých 6 a půl měsíce.
Podle našeho statistického úřadu dělá průměrná mzda v Česku 48 295 Kč hrubého, což znamená asi 36 500 Kč v čistém. Jak je vidět, tak oproti Polákům si domu odneseme téměř o 5 000 korun více jen díky nastavené odvodové a daňové politice. Proto si na nové auto průměrný Čech počká jen něco přes 17 měsíců. Pokud by chtěl ojetinu, tak ji může mít už za 5 a půl měsíce. Takže v porovnání s Polskem a Slovenskem jsme na tom opravdu dobře. Bohužel jedna věc je, že téměř 67 % lidí na hranici průměrné mzdy v ČR nedosáhne. A pak ještě přijde pohled na druhou stranu. Tam se ty nůžky totiž ještě více rozevírají, i když Němci i Rakušané odvádí z platu mnohem více než my.
Vlak nám ujíždí na východ, západ je jinde
Podle oficiálních německých údajů se pohybuje průměrný mzda v Německu na hranici 4 634 eur. To je 116 682 Kč hrubého. Po masivním odečtu a zdanění je to stále ještě 58 000 Kč čistého, které naplní rodinný rozpočet každý měsíc. Proto si může Němec dopřát nový vůz už za necelých 11 měsíců a na ojetinu mu stačí jeden kvartál.

A aby bylo ještě hůře, tak zdaleka nejlépe se mají v Rakousku. Tam se podle dostupných údajů pohybuje průměrná mzda na 5 009 eurech. Lehce z toho vypočteme, že jde konkrétně o 126 125 Kč hrubého. Velmi podobný daňový systém jako v Německu z toho vytvoří 71 000 Kč čistého. Proto si každý Rakušan může koupit nové auto už za 9 měsíců a na ojetinu dosáhne po 2 a půl měsících.
Když to tedy vezmeme kolem a kolem, tak pohled na naši výplatní pásku se vším, co k tomu patří není vůbec pozitivní. Odvádíme méně, než odvádí okolní státy a platy máme i tak výrazně nižší. Jedinou útěchou snad může být jen situace na Slovensku, kde se lidé nadřou ještě více a téměř 68 % jich ani na tu průměrnou mzdu nedosáhne.
Zdroje: ČSÚ, Statistics Poland, Slovak Statistics