Přehled kontrolek na palubní desce: U těchto okamžitě auto odstavce a tyto nechte svítit klidně dalších 10 let
Pro většinu řidičů je děsivé, když se jim za jízdy rozsvítí jedna či více kontrolek na přístrojové desce. Pokud ale víte, o jakou kontrolku se jedná a jak reagovat, nemusí to být takový horor.
Jelikož zákon schválnosti funguje, většinou se nám rozsvítí různé kontrolky v momentě, kdy se chystáme na dovolenou nebo jsme uprostřed dlouhé cesty. I přesto, že se o nich učíme už v autoškole, časem mnoho řidičů zapomene, co která znamená. Jenže zrovna u kontrolek je dobré si je čas od času zopakovat. Poté nejsme tolik zaskočení a hned nám dojde, jestli můžeme v jízdě pokračovat, nebo raději zastavit.
Podívejte se, zda máte všechny žárovky
Když už je řeč o kontrolkách, je tu jedna věc, kterou spousta lidí vůbec neřeší. A právě na tu sází nepoctiví prodejci. Málokoho by asi napadlo, že při nákupu auta bychom si měli zkontrolovat i to, zda se rozsvítí všechny kontrolky. Častým trikem nepoctivých prodejců totiž bývá, že z auta vymontují žárovku pro vybrané kontrolky. Před nastartováním se poté neukáže například ta pro katalyzátor a kupující si tím pádem ani neuvědomí, že je něco špatně.
Kvůli tomu si následně odváží domů vozidlo, které má skrytou vadu. Právě proto bychom si i tuto maličkost měli kontrolovat. Když to nepodceníme, auto nám dá o problému vědět včas, ať už jde o nízkou hladinu oleje nebo vadný katalyzátor.
Co znamenají jednotlivé barvy?
Jestliže patříte mezi ty řidiče, kteří nemají přehled o kontrolkách, mohla by vám při problémech napovědět alespoň jejich barva. Pokud se rozsvítí žlutě nebo oranžově, jde o drobnou závadu či nedostatek. Červené kontrolky zase poukazují na závažný problém. A ty zelené nám dávají vědět, že je zapnutá nějaká funkce.
Kontrolky, kvůli kterým je potřeba zastavit
Mezi kontrolky, kvůli kterým bychom měli zastavit a nepokračovat v jízdě, patří kontrolka oleje. Jakmile začne svítit za jízdy, motor může mít nízkou hladinu oleje nebo mu chybí správný tlak. V takové chvíli je lepší okamžitě zastavit, protože zadření motoru může být otázkou chvilky.
Zadřený motor přitom nejde opravit a většinou se řeší rovnou výměnou za jiný. Jenže cena nového motoru se mnohdy přibližuje i ceně nového auta. Raději tedy zastavte a nechte auto vychladnout. Následně zkontrolujte hladinu oleje v motoru a pokud bude potřeba, dolijte ho.

Auto byste měli odstavit i ve chvíli, kdy se vám začne svítit symbol chladicí kapaliny. Ta se totiž na přístrojové desce objeví, když se motor přehřívá nebo když je kapaliny málo. Co nejdříve zastavte, nechte auto vychladnout a pokud je potřeba, chladicí kapalinu dolijte. Pokud se poté vydáte na cestu a upozornění se znovu rozsvítí, navštivte servis.
Další kontrolky, které nesmíme podceňovat
Do skupiny kontrolek, kvůli kterým je nutné zastavit, patří i červená kontrolka dobíjení. Ta poukazuje na to, že alternátor nedobíjí baterii. Jestliže nesvítí i jiná kontrolka, můžete dojet na nejbližší odpočívadlo. Zároveň ale vypněte klimatizaci, rádio, vyhřívání sedadel a další „spotřebiče“. Pokud ale svítí například i chladicí kapalina, okamžitě zastavte a přivolejte si na pomoc asistenční službu od vaší pojišťovny.
Poslední kontrolkou, značící závažnou závadu, je brzdový systém. U starších aut se rozsvítí ve chvíli, kdy je v nádržce málo brzdové kapaliny. U novějších upozorňuje i na vážnější problém přímo v brzdách. Pokud se objeví, rozhodně ji nesmíme ignorovat. Je potřeba zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny. Pokud je na nádobce pod ryskou „MIN“, dolijte ji. Poté můžete pokračovat v jízdě, ale dělejte častější zastávky a sledujte, zda kapalina dál neubývá.
Svítící kontrolka brzd značí, že je potřeba zastavit a zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny. Zdroj: Shutterstock
Upozornění, která vás nezastaví, ale zaslouží si pozornost
Kontrolky jsou tu od toho, aby nás upozornily na problém, takže žádnou z nich není dobré ignorovat dlouhodobě. Přesto existují takové, které nevyžadují okamžité zastavení. Někteří řidiči je nechávají svítit i roky a auto přitom jezdí dál bez potíží. Typickým příkladem je žlutá kontrolka motoru, která umí svítit kvůli celé řadě drobností.
Další je symbol ostřikovačů nebo kontrolka prasklé žárovky. Stejně tak se dá jezdit i s rozsvíceným ESP, jen je potřeba počítat s tím, že se auto bude chovat jako vůz bez stabilizace. Podobné je to i u kontrolky airbagu. V případě nehody ale airbag nemusí zafungovat. A zanesený vzduchový filtr? Ten auto sice nezastaví, ale zhorší se výkon a zvedne se spotřeba. S těmito rozsvícenými kontrolkami tedy klidně najezdíme i tisíce kilometrů, ale rozhodně bychom je neměli ignorovat donekonečna.
Zdroje: caranddriver, auto-mania, auto, magazin
