Na přístrojové desce se rozsvítila kontrolka „málo paliva“, jak dlouho mohu s vozem ještě jezdit?
Už jste možná někdy zažili ten nepříjemný pocit, kdy jste si řekli, že vám palivo ještě vydrží, ale nakonec jste se ocitli v koloně a čerpací stanice v nedohlednu. Vozidlo vám hlasitým zvukem a rozsvícenou červenou kontrolkou oznámí, že máte nedostatek paliva a vy se začnete stresovat, zda vám to k nejbližší pumpě vystačí. Kolik vlastně můžete s rozsvícenou kontrolkou ujet a jak takové situaci předejít?
Každé auto má zabudovaný snímač hladiny paliva v nádrži. U starších modelů jde o mechanický plovák, u novějších ultrazvukový snímač.
Jak předejít nedostatku paliva
Než se vůbec kontrolka nedostatku benzínu nebo nafty na palubní desce rozsvítí, snažte se situaci předejít. Základem především je, nenechávat tankování na poslední chvíli. I když cesta vypadá dobře, může dojít k nečekané události, která vám dojezd k čerpací stanici znatelně stíží. Z pouhých 15 minut je najednou minut 30 a při popojíždění v koloně se palivo vyčerpá mnohem rychleji než za plynulé jízdy.
Co dělat, aby vám nedošlo palivo:
- Stanovte si pevný limit ještě předtím, než ručička dosáhne červené části ukazatele stavu paliva.
- Nenechávejte nic náhodě a pokud víte, že se blížíte k místu s potenciálem tvorby kolon, natankujte dříve, než se k místu dostanete. Může jít o oblast velkých měst, v případě dovolené o hraniční přechody.
- Cestu si naplánujte a tankujte buď na jejím začátku, nebo den předem. Pro plánování využijte mapové navigační aplikace a před jízdou si zkontrolujte, zda na trase nedošlo ke zhuštění provozu.
- Pro dlouhé trasy můžete mít v kufru kanystr s několika litry paliva navíc. Věřte, že i pouhých 5 litrů vám dodá větší jistotu, že dojedete na nějakou čerpací stanici.

Jak se počítá palivo v nádrži
Stanovení rezervy není u auta zase tak jednoduché. Primárně jde o základní měření, kdy potenciometr přesně ví, kolik paliva v nádrži zbývá. To však ještě neznamená, že musí být výsledný odhad dojezdu stejný. K tomu vozidla využívají algoritmus s několika proměnnými a u každé značky auta je to jinak.
Proč tomu tak je? Protože kontrolka se řídí hladinou paliva (potenciometr). Palubní počítač vám ale ukáže odhad, který se zase řídí historií spotřeby (buď krátkodobě nebo dlouhodobě). V posledních desítkách kilometrů se tak může u některých vozů stát, že odhad bude přeskakovat. Důvodem je styl jízdy. Čím méně je plynulý, typicky v koloně, tím nižší odhad dojezdu bude. Jakmile se ale stabilněji rozjedete, mohou se hodnoty opět zvýšit.
Kolik můžu ujet při rozsvícení kontrolky?
Rozdíly mezi jednotlivými značkami jsou velké. Každý vůz má totiž jinou geometrii palivové nádrže, jinak nastavený snímač hladiny a algoritmy pro výpočet rezervy. Proto je obtížné stanovit přesný počet kilometrů, který s rozsvícenou kontrolkou ujedete. Obecně ale platí, že průměrný dojezd je přibližně 50 až 70 kilometrů plynulé jízdy.
Auto může samozřejmě ještě dále pokračovat i s úplnou nulou na palubním počítači, ale to už se řidič vystavuje velkému riziku zničení motoru.
Co se může stát, když pojedete až na výpary
Dojezd tzv. na výpary, tedy do totální nuly, je extrémně rizikový. Může totiž dojít k nenávratnému poškození palivového čerpadla, které je právě chlazeno palivem. Mimo to dojde k vysátí sedimentů a vody, které se usazují na dně nádrže. Kvůli tomu se ucpou filtry a vstřikovače.
Ještě větší problémy mohou mít dieselové motory. U nich totiž dochází k nasátí vzduchu, takže je nutné přistoupit ke kompletnímu odvzdušnění palivového okruhu.

Závadné je i časté doplňování nádrže jen na pár litrů. Takovým řidičům ustavičně svítí kontrolka a oni řídí v domnění, že tankování za 200 až 300 Kč palivové nádrži stačí. Pro bezpečný a správný provoz potřebuje palivové čerpadlo o něco více paliva, než kolik ukazuje svítící kontrolka. Po dlouhodobé jízdě s rozsvícenou kontrolkou tak hrozí zásadní poškození.
Zdroje: denik.cz, autosalon.tv, autoroad.cz