Tato drobná chyba při tankování vás může stát 100 tisíc a zcela zničené auto
Záměna paliva při tankování patří mezi nejdražší chyby, které můžete na čerpací stanici udělat. Stačí malá nepozornost, a místo běžného tankování začíná problém, který může skončit nejen nákladnou opravou, ale i trvalým poškozením motoru.
Odborníci varují, že oprava moderních naftových agregátů po natankování benzinu se může vyšplhat až na 100 tisíc korun, a to zejména tehdy, pokud motorista vůz po chybě navíc nastartuje.
Benzin do nafty: nejčastější a nejdražší chyba
Jednou z nejčastějších chyb je natankování benzinu do nádrže dieselového auta. Ačkoli se může zdát, že paliva nejsou natolik odlišná, rozdíl je zásadní. Benzin v naftovém motoru totiž funguje jako ředidlo, to znamená, že narušuje mazací schopnosti nafty a může poškodit vstřikovače, palivové čerpadlo i další části motoru.
Pokud dojde ke spuštění motoru s nesprávným palivem, hrozí vážné poškození vysokotlakého čerpadla, které u moderních dieselů pracuje s tlaky až 2 000 barů. Oprava takového čerpadla nebo celého vstřikovacího systému se může vyšplhat až na 100 000 Kč. V některých případech je nutná i výměna celé pohonné jednotky.
Nafta do benzinu: menší riziko, ale stále nebezpečné
Obrácený případ, tedy nafta v benzinovém autě, bývá méně častý. Plnicí hrdla moderních benzinových vozů jsou totiž užší, aby tankovací pistole s naftou nešla zasunout. Pokud však k natankování dojde, následky mohou být podobně vážné. Nafta nemá takovou výbušnost jako benzin, což může vést ke špatnému spalování, zakouření a poškození katalyzátoru či lambda sondy.

Startování motoru v takovém případě může poškodit i zapalovací cívky a svíčky. Ačkoliv bývá riziko menší než u opačné záměny, náklady na opravu mohou přesáhnout 20 000 Kč.
Co dělat, když se stane chyba
Zásadní je nezapínat zapalování a vůz nenastartovat. Pokud si chyby všimnete včas, tedy ještě na čerpací stanici, nejlepší řešení je nechat auto odtáhnout do servisu nebo alespoň vyčerpat nesprávné palivo ze systému. V případě, že už jste motor nastartovali, může být kontaminace rozsáhlejší. V takovém případě je potřeba vyčistit nejen nádrž, ale také celé palivové potrubí, vstřikovače, čerpadlo a často i filtr pevných částic (DPF).
Oprava není vždy hrazena pojišťovnou
Mnoho řidičů se domnívá, že škody způsobené špatným palivem kryje havarijní pojištění. Není to ale pravidlem. Záleží na konkrétních podmínkách vaší pojistky. Některé pojišťovny tuto situaci považují za chybu řidiče, jiní mají natankování nesprávného paliva výslovně vyloučeno.

Pokud chcete mít jistotu, je možné připojistit si riziko omylu při tankování, ale většina motoristů to neřeší až do okamžiku, kdy je pozdě.
Která záměna paliva víc škodí motoru?
Naftový motor je konstrukčně závislý na správné viskozitě a mazacích schopnostech paliva. Benzin je příliš řídký a nemá potřebné mazací vlastnosti, což může vést k zadření čerpadla nebo poškození vstřikovačů během několika málo minut provozu.
Naopak nafta v benzinovém motoru může způsobit nesprávné hoření, zakarbonování a problémy s emisemi. Ačkoli bývají škody menší, stále jde o nákladné opravy, které se nevyplatí podceňovat.
Praktické rady, jak se chybě vyhnout
- Vždy se před tankováním podívejte na typ paliva uvedený na víčku nádrže nebo v technickém průkazu.
- Nespěchejte – většina chyb se stává ve spěchu nebo při rozptýlení.
- Pokud často střídáte auta, například služební a vlastní, buďte obzvlášť opatrní.
- V některých případech je možné si pořídit mechanický zámek plnicího hrdla, který zabrání vsunutí nesprávné pistole.
Chyba při tankování může mít fatální následky pro vaši peněženku i motor. Stačí pár vteřin nepozornosti a oprava může stát více než samotné auto. Zvláště u moderních vozů s vysokotlakým vstřikováním je důsledkem nejen finanční ztráta, ale často i nutnost zdlouhavého servisu. Nejlepší obranou je prevence, pozornost a rozvaha na čerpací stanici.