Těmto značkám aut už stačí jezdit na STK jednou za 4 roky a emise jsou jim zcela odpuštěny
Technické kontroly jsou noční můrou mnoha řidičů. Přísná pravidla, fronty i obavy z nevyhovujícího stavu vozu způsobují nejistotu a stres. Jenže některá auta mají výrazné výhody. Stačí na STK jen jednou za čtyři roky, a navíc se vůbec nemusejí podrobovat měření emisí.
Týká se to především elektromobilů a některých nových vozů, které jsou díky své konstrukci a stáří zařazeny do kategorie s méně častou kontrolou. Tato pravidla zjednodušují život nejen majitelům luxusních modelů, ale i běžným řidičům, kteří investovali do modernějšího vozu.
Současná legislativa rozlišuje mezi několika typy technických kontrol v závislosti na druhu pohonu, stáří a účelu vozidla. To znamená, že i v rámci stejné kategorie může docházet k různému režimu. Proto je důležité sledovat nejen obecná pravidla, ale i konkrétní podmínky vztahující se k danému automobilu. Tyto změny přinášejí řidičům úlevu, ale zároveň vyžadují zvýšenou informovanost, aby se předešlo případnému pochybení.

Elektromobily a výjimka z emisí
Jedním z nejvýraznějších trendů posledních let jsou elektromobily. A právě ty mají v oblasti STK výhodu, která jim šetří nejen čas, ale i peníze. Jelikož nemají spalovací motor, nemusí na měření emisí vůbec. To platí pro všechna čistě elektrická vozidla. Technická prohlídka se u nich skládá pouze z klasického ověření technického stavu, brzd, světel, karoserie či pneumatik.
Z praxe vyplývá, že elektromobily díky své konstrukci procházejí kontrolami poměrně snadno. Nehrozí například úniky oleje nebo poruchy výfukového systému. To však neznamená, že by byly automaticky osvobozeny od všech povinností. Musí stále projít pravidelnou technickou prohlídkou, pouze bez části týkající se emisí.
Nová auta a čtyřletá lhůta
Další skupinou vozidel, která mají u STK výhodu, jsou nová auta. Konkrétně se jedná o vozidla do 4 let stáří od první registrace. Ta mají první technickou kontrolu předepsanou právě až po čtyřech letech. Následně už musí docházet na kontrolu každé dva roky.
Mezi auta, která spadají do této kategorie, patří například nový elektrický model Škoda Elroq, který se v prodeji objevil v roce 2024, dále také modely jako Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 6, Renault Mégane E-Tech nebo Volkswagen ID.4. Všechna tato vozidla kombinují výhodu nové registrace a elektromotoru, což z nich dělá ideální kandidáty pro bezstarostný provoz.

Pozor na starší elektroauta
Je však třeba zmínit, že i elektromobily musejí STK pravidelně absolvovat. U vozidel starších čtyř let se lhůta pro STK zkracuje na dvouletý interval, stejně jako u běžných aut se spalovacím motorem. Výjimkou není ani Tesla, ač jde o prémiovou značku, právě u těchto vozidel může být na STK problém, například kvůli nepřesnostem v záznamech nebo specifickým softwarovým závadám.
Přívěsné vozíky a auta v depozitu
Závěrem připomeňme i několik běžných situací, které se týkají technických kontrol, ale nemusejí být každému známé:
- Přívěsný vozík do 750 kg: Ten musí na STK každé 4 roky, i když se používá jen občas. I drobný přívěs je totiž vozidlem.
- SPZ v depozitu: Pokud je vozidlo odhlášeno a nemá registrační značku, technickou prohlídku absolvovat nemusí. V okamžiku opětovného přihlášení ale musí projít novou STK.
- Vozy s alternativním pohonem: I auta na LPG nebo CNG musí na měření emisí, výjimku mají jen čisté elektromobily.
Elektromobily dnes nabízejí výhodu nejen při jízdě, ale i v oblasti povinných kontrol. Díky absenci emisí a jednoduché konstrukci se vyhýbají jedné z největších zkoušek na STK. Kdo vlastní nový vůz, má navíc klid na celé čtyři roky. Je ale důležité sledovat stáří vozu a předepsané lhůty, aby se řidič neocitl bez platné technické prohlídky, a tedy i bez možnosti legálně jezdit.