Zjistili jsme, jaká je ve skutečnosti tolerance radarů na českých silnicích
V České republice se na dodržování rychlostních limitů dbá velmi přísně a tomu odpovídají i vysoké pokuty za jejich porušení. Důvodem je důraz na bezpečnost silničního provozu, protože nadměrná rychlost patří mezi hlavní příčiny dopravních nehod. Mnoho řidičů si však neuvědomuje, že jejich tachometr neukazuje skutečnou rychlost zcela přesně.
Tachometry jsou záměrně nastaveny tak, aby ukazovaly o něco vyšší hodnotu, než jakou vozidlo ve skutečnosti jede. To znamená, že pokud vám přístroj hlásí například 50 km/h, reálná rychlost může být o několik kilometrů v hodině nižší. Tento rozdíl není náhodný – výrobci automobilů jej nastavují záměrně, aby eliminovali riziko, že řidič nevědomky překročí povolený limit. Kromě toho i policejní radary pracují s určitou tolerancí, aby zohlednily možné nepřesnosti při měření.
Přestože na silnicích platí jasně stanovené rychlostní limity, ne všechny měřicí přístroje ukazují stejná čísla. Tachometry v autech i radary policie pracují s určitými tolerancemi, které mohou ovlivnit to, zda se řidič dopustí přestupku, nebo ne. Pro mnoho lidí může být překvapením, že jejich auto ve skutečnosti jede jinou rychlostí, než jakou ukazuje palubní přístroj. Tato odchylka přitom není zanedbatelná a může být klíčová při určování, zda řidič překročil povolenou rychlost, či nikoli.
Odchylka tachometru je záměrem výrobce
Tachometry v automobilech nikdy neukazují nižší rychlost, než jakou skutečně jedete. Výrobci mají povinnost nastavit přístroje tak, aby zobrazovaly rychlost stejnou nebo vyšší než reálnou. To je důležité z hlediska bezpečnosti, protože by bylo velmi nebezpečné, kdyby řidič například věřil, že jede 50 km/h, zatímco by se ve skutečnosti pohyboval rychlostí 55 km/h. Proto se u všech aut setkáme s určitým záměrným nadhodnocením rychlosti, a to obvykle v rozmezí jednotek procent. Na tuto hodnotu má vliv i několik dalších faktorů, například opotřebení pneumatik, tlak v pneumatikách nebo způsob kalibrace tachometru daného vozidla.

Dalším faktorem, který ovlivňuje, zda vás může radar zachytit jako překračujícího rychlost, je samotná tolerance měřicích zařízení. Policie a další úřady zodpovědné za kontrolu rychlosti musejí zohledňovat, že i nejpřesnější radary mohou mít drobnou odchylku. Právě proto se při měření rychlosti používá určitá tolerance, která má zabránit nespravedlivému pokutování řidičů kvůli nepatrným nepřesnostem přístrojů. Tato tolerance se obvykle pohybuje v jednotkách kilometrů za hodinu, což znamená, že při rychlostních limitech kolem 50 km/h lze očekávat určitou benevolenci, zatímco u vyšších rychlostí na dálnici se tato tolerance procentuálně mění.
Spěchej pomalu!
Z praktického hlediska to znamená, že pokud tachometr vašeho auta ukazuje například 55 km/h v zóně s omezením na 50 km/h, je možné, že reálně jedete jen 51 nebo 52 km/h. Pokud by vás v takové chvíli zachytil radar, stále by mohla existovat určitá rezerva, díky níž byste se do povolené tolerance vešli a přestupek by nebyl zaznamenán. Naopak pokud tachometr ukazuje 60 km/h, je pravděpodobné, že skutečná rychlost již bude natolik vysoká, že pokutě neuniknete.
V ČR jsou radary schvalovány s jednotnou odchylkou ± 3 km/h při zjištěné rychlosti do 100 km/h, respektive ± 3 % při zjištěné rychlosti nad 100 km/h. Tato odchylka není promítnuta do zobrazené rychlosti na radaru, zohlednit ji musí sám policista nebo strážník.
Řidiči by však neměli spoléhat na tyto tolerance jako na záminku pro rychlejší jízdu. Policie i automatické radary jsou stále přesnější a v mnoha případech může i malé překročení rychlosti vést k udělení pokuty. Navíc rychlostní limity nejsou stanoveny jen pro účely pokutování, ale především proto, aby zajišťovaly bezpečnost všech účastníků silničního provozu. I malé překročení může v určitých situacích znamenat větší riziko nehody, a proto je vždy lepší řídit se spíše pocitem zodpovědnosti než slepým spoléháním na odchylky měřicích zařízení.
Celkově tak lze říci, že tolerance tachometrů a radarů hraje určitou roli v každodenním provozu, ale neměla by být chápána jako záminka k vědomému překračování rychlostních limitů. Pokud si nejste jistí přesností svého tachometru, můžete ji porovnat s GPS zařízením, které obvykle ukazuje reálnou rychlost s větší přesností. V každém případě je dobré mít na paměti, že hlavním cílem rychlostních limitů není vybírat pokuty, ale chránit životy a zdraví všech účastníků silničního provozu.