Teoretická zkouška: Na tuto otázku z atoškoly dokáže odpovědět málokdo
Teoretická zkouška v autoškole je jedním z kroků, kterým musí každý zájemce o řidičské oprávnění projít. I když se může zdát, že se jedná o jednoduchou zkoušku, není tomu tak. Otázky jsou často záludné, jelikož se týkají i méně častých situací, které mohou na silnicích nastat.
I když se některé otázky v teoretické zkoušce na první pohled nezdají tak složité, existují otázky, na které nezná odpověď ani zkušený řidič. Náročnost těchto testů také spočívá v jejich rozsáhlosti. Dohromady by se žadatelé o řidičské oprávnění měli naučit zhruba 1000 otázek. Reálná teoretická zkouška obsahuje 25 otázek a je na ní vyhrazený čas 30 minut. Abyste u testu uspěli, je potřeba získat minimálně 43 bodů.
Ministerstvo přidává nové otázky
Otázky jsou mnohdy matoucí a často tam jde o slovíčkaření. Také se tam objevují otázky, které přímo nesouvisí s řidičským průkazem skupiny B. „Žáci nejvíc chybují v otázkách, které se musejí učit nazpaměť. Problémy jim také způsobují dlouhé otázky, kde jde hlavně o slovíčkaření,“ prozradil instruktor autoškoly Radek Vrtal.
Ministerstvo dopravy také pravidelně přidává nové otázky do těchto teoretických zkoušek. Důvodem je hlavně reagování na aktuální zákony a změny v silničním provozu. Nové otázky se zaměřují na témata jako bezpečná vzdálenost mezi vozidly, rizikové situace, jízda v jízdních pruzích a připojování se na silnici. V rámci nových otázek došlo i k zahrnutí krátkých videí, které znázorňují rizikové situace. ‚‚Nejprve je položena otázka, následuje video a poté mohou účastníci zkoušek zaškrtnout správnou odpověď,“ řekl místopředseda Asociace autoškol Jiří Novotný.

Záludná otázka
Každý náročnost otázek vnímá jinak, existují ale takové, které dělají problém většině uchazečů. Kromě dotazů souvisejících přímo s osobním automobilem se v teoretické zkoušce autoškoly se můžete setkat s otázkou týkající se technických prohlídek přívěsů. Skoro 50 % osob na tuto otázku odpoví špatně.
Záludná otázka je následující: Jaká je správná lhůta pro přistavení nebrzděného přívěsu k technické prohlídce, pokud jeho přípustná hmotnost nepřevyšuje 750 kg a přívěs nebyl dříve registrován v zahraničí? Kterou z následujících možností byste zvolili?
- Dvou let po zaregistrování tohoto přívěsu a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách dvou let.
- Šesti let po zaregistrování tohoto přívěsu a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách čtyř let.
- Čtyř let po zaregistrování tohoto přívěsu a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách čtyř let.
Jakou odpověď jste vybrali? Pokud jste zvolili jako správnou odpověď číslo 2, gratulujeme, tato odpověď je správná. Přívěs musí být přistaven k technické prohlídce nejpozději šest let po jeho registraci a následně pravidelně každé čtyři roky.
Teoretické zkoušky v zahraničí
A jak probíhají testy v autoškole v jiných zemích? V USA se mohou podmínky lišit podle státu, princip je ale podobný. V Pensylvánii se test skládá z 18 otázek, abyste v něm uspěli, musíte mít správně 15 z nich. V Marylandu žadatelé o řidičský průkaz musí odpovědět 25 otázek. K získání řidičáku je zapotřebí skóre 88 %. V Utahu je otázek 50 a chybovat můžete v deseti z nich.

V sousedním Německu se teoretická zkouška autoškoly skládá z 30 otázek. K úspěšnému složení písemné zkoušky musí uchazeč správně odpovědět alespoň na 27 otázek. Otázky jsou náhodně vybrány z nabídky 1600 otázek. Naše ministerstvo dopravy má za cíl se Německu přiblížit a právě proto každoročně desítky nových dotazů přidává.
A jak to je s věkem v jiných zemích? Ve většině zemí světa mohou lidé řídit až od 18 let. Existují ale výjimky, v Austrálii mohou autoškolu absolvovat už šestnáctiletí, řídit pak mohou od 17 let. Na Novém Zélandu pak můžete řídit už ve svých šestnácti letech, pokud řidičák získáte. V Kanadě ve státě Alberta můžete řídit u ve čtrnácti letech, potřebný je ale doprovod zkušeného řidiče.