Budoucnost taxíků bude ve vzduchu. Společnost Horizon představuje prototyp svého drsného letounu Cavorite X5 eVTOL v polovičním testovacím měřítku
Torontská společnost Horizon Aircraft představila poloviční prototyp svého nádherného, a velmi unikátního, elektrického VTOL air taxi. Cavorite X5 se odlišuje od ostatních jako jediný eVTOL, který zcela zakrývá své vztlakové ventilátory a zajišťuje tak velmi nízký cestovní let.
Elektrický letoun s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) je druh letounu VTOL (vertikální vzlet a přistání), který využívá elektrický pohon k visení, vzletu a přistání ve svislé poloze. Tato technologie vznikla díky významnému pokroku v oblasti elektrického pohonu (motory, baterie, palivové články, elektronické řídicí jednotky) a rostoucí potřebě nových vozidel pro městskou leteckou mobilitu (air taxi). Příklady vyvíjejí letecké společnosti jako Boeing,[1] Airbus, Embraer, Honda, Toyota, Hyundai a NASA.
S rozpětím křídel 6,7 m a délkou kolem 4,6 m váží tento poloviční prototyp zhruba ~227 kg. Není to tedy v žádném případě malý dron.
Cavorite X5 je čistě vztlakový a cestovní kanadský design s 16 vztlakovými ventilátory zabudovanými v křídlech a jedinou tlačnou vrtulí v zadní části. Horizon navrhl a patentoval velmi elegantní konstrukci křídla, v níž se aerodynamický plášť hladkého pevného křídla rozděluje přímo uprostřed. Náběžná a odtoková hrana křídla se od sebe oddělí, aby se odkryly vztlakové ventilátory pro provoz VTOL, a poté se zavřou a uzamknou, když je čas na plavbu.
„Křídlo si můžete představit jako dvojitou skříňovou nosníkovou konstrukci z uhlíkových vláken,“ řekl zakladatel společnosti Horizon Brandon Robinson. „To nám dává dostatek prostoru pro kruhové ventilátory. Tajemství spočívá v tom, aby byl systém dostatečně lehký, a přitom měl bezpečný a robustní systém otevírání a zavírání. Mezi křídly jsou křížové spoje, aby bylo zajištěno symetrické otevírání a jedno se neotevíralo dál, pokud se druhé zasekne – a je tam docela dobrý mechanismus, který ty kryty přivádí na slušnou doraz a zajišťuje je proti bočnímu nárazu. A celý ten systém jsme museli udržet lehký a elegantní a také opravitelný v terénu, protože tyhle věci budou létat na nejrůznější šílená místa.“
Zdroj: newatlas.com