Vyplatí se na dojíždění do práce v roce 2026 koupit benzin, naftu nebo elektro? Tenhle typ pohonu drtí ostatní
Ceny paliv každý rok stoupají a pokud denně dojíždíte do práce, mohou se cesty nesmírně prodražit. V Česku navíc, na rozdíl od USA, není běžné se jen kvůli práci stěhovat blíž. Mnoho z nás proto dojíždí. Většina lidí bere jako přijatelnou vzdálenost do půl hodiny autem od bydliště. Při cestě tam i zpátky to dá denně hodinu v autě. Tedy pokud je dobrý provoz. Dojíždění se tak může pro mnohé stát nejen ztrátou peněz, ale i zdrojem velkého stresu.
Vstát, obstarat ranní hygienu, nasnídat se a nasednout do auta. Taková je každodenní rutina pro mnoho Čechů. Optimální vzdálenost je podle průzkumů maximálně do 30 minut. Delší dojíždění by většina lidí nechtěla. Nic však není jednoznačné. Záleží na několika faktorech, jako třeba pozice v práci. Lidé na manažerských pozicích jsou obecně ochotnější dojíždět dál, než lidé na nižších nebo dělnických pozicích.

Jaká je ideální vzdálenost?
Jaká je ta nejlepší vzdálenost pro dojíždění má asi každý nastavené individuálně. Průzkumy však naznačují, že pro valnou většinu lidí je maximální tolerovatelná doba dojíždění v rozmezí mezi 30-45 minutami. To dopovídá vzdálenosti zhruba 20-40 km. Dojíždění kratší než půl hodiny je proto zpravidla bezproblémové. Pro spoustu zaměstnanců je akceptovatelné i dojíždění do hodiny. Mohou totiž po cestě například poslouchat podcasty či audioknihy. Dojíždění trvající více než 60 minut je pro valnou většinu lidí naprosto nepřijatelné.
Jak již bylo zmíněno, rozdíl v ochotě dojíždět závisí i na pozici ve společnosti. Manažeři a pracovníci na vysoce kvalifikovaných pozicích jsou spíš ochotnější dojíždět delší vzdálenosti. Naproti tomu zaměstnanci pracující jako dělníci a na jiných nižších pozicích si práci volí i podle kratšího dojíždění. Důvodem jsou například nižší platy, nebo vyšší fyzická náročnost zaměstnání.
Kdy to vyjde nejlevněji
Cena benzinu a nafty se v současné době pohybuje okolo podobných mezníků. Podle posledního kurzu vychází v průměru 34,3 korun za litr. Nafta vychází o zhruba 50 haléřů levněji (k datu 9.12.2025). Záleží však jak dlouhé trasy každodenně člověk jezdí. Benzín se sice spotřebovává rychleji a je dražší, na kratší trasy je však klasický benzínový motor jasná volba. Oproti tomu nafta je o něco levnější a obecně mají dieselové motory nižší spotřebu, na krátké trasy jsou však totálně nevhodné. Nestihnou se totiž zahřát na provozní teplotu, což vede ke špatnému promazání.
Naproti tomu elektromobil se může ve výsledku velmi vyplatit. Má hned několik výhod. Konkrétně se například jedná o nižší provozní náklady, tichý a klidný chod vozu a v některých městech i různé benefity. Například na parkování. Stejně tak se elektro vyplatí i finančně. Elektrické napájení totiž zpravidla bývá o něco levnější, než plná nádrž ropy. A pokud máte třeba možnost dobíjet si auto přímo v práci, je rozdíl opravdu markantní.

Česko vs. svět
V České republice platí podobné trendy, jako ve většině západní Evropy. Například Francie a Nizozemsko mají velmi sofistikovaný systém veřejné dopravy. Díky tomu si tamní pracující nemusí většinou s cenou ani příliš dlouhou dobou lámat hlavu. Západní evropské státy často fungují na systému lidí sjíždějících se za prací do velkých měst z menších obcí.
To například v USA je to nastavené úplně jinak. MHD není příliš populární a vzhledem k infrastruktuře většina populace vlastní auto. To vede k přehlcení silnic a častým zácpám. I když je průměrná doba dojíždění jen 26 minut, mnoho Američanů dojíždí klidně přes hodinu. Podobně to funguje i v asijských velkoměstech jako Tokio nebo Seoul.
Zdroje: Kurzy.cz