Největší technologické podvody historie: Neexistující Tesla i zázračný přístroj na zkoumání krve
Historie zná mnoho vynálezů, které zůstaly vynálezy jen na papíře, ačkoliv k tomu vedly různé důvody. V posledních letech se tímto směrem slíbených novinek vydává především firma Tesla miliardáře Elona Muska, která uvádí, že něco bude a ono to pak není. Ale ani Tesla v tom není sama. Možná nějaké případy znáte i sami a možná jste si ničeho ani nevšimli, protože to zkrátka nebylo.
Začněme rovnou u Tesly, když už jsme ji zmínili. Ta přišla v průběhu posledních 10 let s několika futuristickými nápady, které ovšem představila jen jako vizualizaci. Šlo primárně o revoluční automobily a technologie. Největším slibem, na který každý futurista čekal a stále čeká, je robotaxi. Mělo by jít o plně samostatně se řídící taxi, které funguje na základě autonomních systémů. Dokonce vše zašlo tak daleko, že byla firma soudně napadená svými investory, protože prý přehnaně slibovala.
Důvodem bylo mnoho slibů, odkladů a opakování důvodů pro změnu. Například i Cybertruck, který sjíždí z jejich linky, prošel mnohem menší expanzí, než jaká se očekávala. Další velké sliby, jako levné auto do 500 000 Kč, Roadster nebo masový prodej Cybertrucku, zůstaly jen jako důkazní materiál. Je tedy otázkou, zda se tyto futuristické vize někdy dočkají svého zpracování.
Podvodné testy krve u firmy za 9 miliard dolarů
Theranos. Nic víc. Nic míň. Elizabeth Holmesová v roce 2003 založila firmu, která nalákala investory na zázračný přístroj, který bude umět testovat krev z její pouhé jedné kapky. Stovky milionů dolarů investic, a mluví se až o 700 milionech, tedy umožnily, aby na svět přišel Theranos. Jenže realita byla úplně jiná. Zařízení Edison nikdy nedostálo svým slibům, přístroj byl velmi nepřesný, a hlavně nespolehlivý. Navíc se provalilo i to, že firma podváděla, protože místo vlastních přístrojů používala běžné laboratorní vybavení. Partnerské firmy proto spolupráci s Elizabeth Holmesovou a její firmou ukončily.

Velké popularitě se v roce 2013 dostalo start-upu Juicero. Firma přišla s nápadem na chytrý lis na džusy s kapslemi, který se měl prodávat za cca 2 500 Kč. Už to byl podle všeho problém, protože cena byla zjevně nadnesená, což se nelíbilo potenciálním zákazníkům. Ovšem, větší problém přišel v momentě, kdy mělo Juicero plnit svou funkci. Stroj se totiž ukázal jako úplně zbytečný a pod náporem mediální kritiky a dalších testů se ukázalo, že kapsle s džusem lze vymačkat ručně. Výsledek? Stroj je zbytečný. Firma proto přišla nejprve o důvěru, pak ztratila investory, a nakonec musela zavřít.
Miltonovi nákladní vozy jako revoluce v dopravě
Ukažme si na něj. Trevor Milton. V roce 2014 založil firmu, která vyhlásila, že bude vyrábět nákladní vozy s alternativním pohonem. Tím měla být elektřina a vodík. To se rovnalo hotové revoluci, a proto nebylo tak těžké najít spousty investorů, kteří vystřelili hodnotu firmy až na 9 miliard amerických dolarů. Jenže nic není tak růžové.

Následně vyšetřovatelé i soud zjistili, že tvrzení firmy u funkčních prototypových vozidlech bylo lživé. Konkrétně mělo jít o nadsazené marketingové prohlášení. Auto totiž jelo jen z kopce, což šikovný střihač použil jako opravdovou jízdu vozu. Zakladatel tak byl nakonec usvědčen z podvodu a jeho pohádka o vodíkových autech vybuchla.
V historii bychom nalezli i další příklady marketingových kouzelníků, kteří se snažili lakovat své neúspěchy narůžovo. Zkrátka se řídili slavnou poučkou: Slibem nezarmoutíš. Sice přijdeš o miliardy, ostatní ztratí stovky milionů, možná budeš usvědčen z podvodu, ale nezarmoutíš. I když zarmoutíš.
Zdroje: Bloomberg, AP news, Reuters, Britannica