Legendární Škoda 1000 MB slaví výročí. Tohle o ní 90 % Čechů vůbec netuší
Škoda 1000 MB je jedním z nejdůležitějších modelů v historii československé automobilky. V 60. letech znamenala revoluci nejen díky technice, ale i masové dostupnosti.
Dodnes ale existuje řada faktů, které většina Čechů nezná, ať už jde o výrobní čísla, exportní úspěchy, rekordní aukční ceny nebo každodenní zkušenosti tehdejších řidičů.
Zrození lidového vozu
Škoda 1000 MB byla oficiálně představena v roce 1964 a vyráběla se až do roku 1969. Název MB odkazoval na Mladou Boleslav, kde se tento typ rodil. Vůz nahradil starší model Octavia a přinesl zásadní technickou novinku, která byla pro tehdejší Československo odvážným krokem. Automobilka totiž poprvé vsadila na samonosnou karoserii a motor uložený vzadu. To umožnilo zvětšit prostor v kabině a nabídnout zavazadlový prostor vpředu.
Výroba nebyla malá. Během pěti let sjelo z výrobních linek 443 141 vozů, což z modelu udělalo první československý automobil vyráběný v tak vysokých počtech. To je fakt, který dnes zná jen málokdo, přestože v té době šlo o obrovský úspěch.

Auto na pořadník i na export
Dostat se k nové škodovce nebylo v 60. letech jednoduché. Auto bylo sice určeno pro široké vrstvy, jenže v socialistickém Československu neexistoval volný trh. Zájemci se zapisovali na pořadníky a na vůz čekali i několik let. Přesto byla 1000 MB považována za symbol moderního životního stylu a kdo ji vlastnil, měl mezi sousedy respekt.
Velká část produkce putovala také do zahraničí. Model se vyvážel do více než 60 zemí světa, včetně tehdejšího Sovětského svazu, ale i do západní Evropy. V Norsku, Finsku či Rakousku se prodávala za cenu, která byla pro místní zákazníky přijatelná. Exportní úspěch je jedním z méně známých faktů, které dokazují, že československé auto dokázalo uspět i za železnou oponou.
Technické zajímavosti
Srdcem vozu byl čtyřválcový motor o objemu 988 cm³, který měl blok z hliníkové slitiny vyráběný pokročilou metodou tlakového lití. To byla ve své době technologie na úrovni světových automobilek. Výkon motoru činil 42 koní, což umožňovalo maximální rychlost kolem 120 km/h.
Pro mnoho řidičů ale znamenala 1000 MB také řadu problémů. Kritizovala se hlučnost, koroze karoserie a slabší podvozek. I proto se autu začalo přezdívat „tisíc malých bolestí“, ačkoliv jeho technická koncepce byla na svou dobu velmi pokroková.
Legendární rekordy a sběratelská vášeň
V současnosti se Škoda 1000 MB stala vyhledávaným veteránem. Na českých i zahraničních aukcích se prodávají zachovalé kusy za částky, které překvapují i znalce. Například na aukci Retro Garáž se objevily vozy v původním stavu, které dokázaly překročit hranici 200 tisíc korun. Pro sběratele je totiž nejcennější původní stav, nepřestavovaný interiér a autentické detaily.
Zajímavostí je, že některé verze, například luxusnější Škoda 1000 MBX s dvoudveřovou karoserií a panoramatickým prosklením, dnes dosahují v aukcích částek přesahujících půl milionu korun. To ukazuje, jak velký sběratelský potenciál má tento model, přestože byl původně navržen jako lidový automobil.

Zkušenosti řidičů
Majitelé Škody 1000 MB dnes často vzpomínají na to, že vůz vyžadoval citlivé zacházení. Jízda v zimě byla náročná, protože zadní náhon a lehká příď zhoršovaly trakci. Na druhou stranu auto nabízelo nízkou spotřebu kolem 7 litrů na 100 km a jednoduchou údržbu, kterou zvládal každý šikovný řidič v garáži.
Dodnes se objevují kluby a srazy majitelů, kteří své „embéčka“ hýčkají. Pro ně je to kus historie i symbol dětství, kdy jejich rodiče nebo prarodiče na tomto autě jezdili na dovolenou k moři či na chalupu.
Co dnes většina lidí neví
Při zmínce o Škodě 1000 MB si mnoho lidí vybaví spíše úsměvné historky o slabém autě, které rychle rezivělo. Ve skutečnosti ale šlo o projekt, který postavil československou automobilku na světovou úroveň a ukázal, že i za železnou oponou lze vyrábět moderní vozy.
Faktem, který zná jen málokdo, je, že Škoda díky tomuto modelu získala cenné zkušenosti, které později využila u dalších generací aut. Embéčko bylo skutečně „československým Fordem T“, čili autem, které motorizovalo celou zemi.
Škoda 1000 MB slaví výročí a připomíná éru, kdy se domácí automobilka dokázala prosadit i ve světě. Více než čtyři sta tisíc vyrobených kusů, export do desítek zemí a současný sběratelský zájem dokazují, že tento model byl a zůstává legendou. A právě v tom spočívá tajemství, které 90 % Čechů netuší – že embéčko nebylo jen lidovým vozem, ale milníkem československé automobilové historie.