Rozhodnuto: V Česku se budou vyrábět nejlepší automobily na světě. Ve Škodovce budou mít těžké spaní
Česká republika si zajistila jednu z největších zahraničních investic posledních let. Je součástí automobilového průmyslu, na kterém je naše ekonomika z nemalé části závislá. Vedle vozů Škoda a Hyundai se u nás bude vyrábět další světoznámá značka, která přinese značný kapitál a několik stovek pracovních míst. Navíc jde o technologického giganta, který v Česku bude vyvíjet nejmodernější automobilové technologie. Víme, kterou automobilku přivítat.
Česká republika je v hledáčku asijských firem už mnoho let. Většinou jde o společnosti z Jižní Koreje a Japonska.
Investice asijských firem v Česku rostou
Společnosti z Jižní Koreje a Japonska v Česku masivně investují především do výroby, ale také například v oblasti gastronomie a přepravy. Dohromady bychom tu našli několik stovek velkých i malých firem. Ve většině případů jde o výrobu automobilů a elektroniky, kam patří například už od roku 1996 japonská společnost Matsushita Electric Industrial – Panasonic. V roce 2003 se pak přidal jihokorejský koncern LG Electronics.
Největší investice přicházejí od firem z Japonska, které do Česka přivedly 3,8 miliard amerických dolarů, což je hned za investory z Německa.
Příklady dalších firem působících v Česku:
- Hanjin Shipping Co. (přeprava zboží, Jižní Korea)
- KIMEX INTERNATIONAL SPOL s.r.o. (přeprava, Jižní Korea)
- Korea House a Restaurant Seoul – Tokyo (restaurace, Jižní Korea)
- Toyota (automobilka, Japonsko)

Proč je dobré mít v Česku firmy z Asie
Společnosti z nejvyspělejších asijských zemí mají vysokou přidanou hodnotu. Přinášejí k nám nejen velký objem peněz, ale také technologické a výrobní know-how a inovace. Využívat přitom mohou kvalitní český personál za rozumnou cenu. Nejde tedy o jednoduché montovny s téměř nelidsky levnou pracovní silou, které jsou spíše doménou Číny a Indie. Češi mají kvalitní vzdělání, ale také jsou schopni si práci více vybírat, aby pro ně byla ekonomicky výhodná. Japonci a Korejci tak musí dodržovat pracovní standardy, které jsou běžné ve vyspělých ekonomikách, i když nemusí na platy vydávat tolik, co u sebe doma.
Další výhodou, která je trochu paradoxní, může být i větší technologické konkurenční prostředí, které pro Japonce a Korejce působí jako důležitá výzva. Pokud by se taková firma bála v regionu investovat, nemohla by být globálně konkurenceschopná.
V České republice je ideální množství firem (ne příliš, ale ani ne málo), které se zaměřují na podobný segment a patří sem především automobilový průmysl. Ten v Česku není největší na světě, ale podílí se výrazně na tvorbě HDP (asi 10 %), kupní síle obyvatel a v technologickém vývoji patří mezi světovou špičku. Jednoduše má český trh mnoho prostoru pro uplatnění, ale přitom je dostatečně rozvinutý a kvalitní, aby přinesl inovativní chování a konkurenci.
Čeho se má Škodovka bát?
Obec Nošovice v roce 2006 přivítala jihokorejského automobilového giganta Hyundai Motor Manufacturing, který začal bezprostředně konkurovat tuzemskému lídru Škoda Auto. Není divu, že se obě automobilky nacházejí na prvních dvou místech v prodejích vozidel v České republice. Nyní k nim přichází další asijská konkurence a nutno dodat, že pořádně velká. Jde o japonskou Toyotu, jednu z nejprodávanějších automobilek světa, která se specializuje i na evropský a americký trh.

Toyota už v Česku působí, a to od roku 1993, kdy byla založena společnost Toyota Tsusho ČR. Šlo o jednu z prvních zahraničních automobilek u nás. Toyota svou výraznou roli posvětila novou tovární linkou v Kolíně-Ovčáry v roce 2005 (tehdy šlo o spojení s názvem Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, které v roce 2021 definitivně převzala pod svá bedra Toyota Motor Manufacturing Czech Republic s.r.o.).
Proč by tedy Toyota měla více konkurovat dvěma největším automobilkám v zemi, když už zde vozy vyrábí? Protože tentokrát půjde o inovativní investici do výroby elektromobilů v celkové hodnotě 680 milionů eur, tedy přes 16,5 miliardy korun. Navíc to bude první takový výrobní závod v celé Evropě, čímž Česko bude hrát prim. Vedle stávajících 3 200 pracovních míst v Kolíně přibude dalších 245 s vysokým technologickým zaměřením.
Termín dokončení ještě není znám. Už se ale hovoří o tom, že by závod mohl přinést až 6 miliard korun do české ekonomiky.