Tohle auto bylo známkou nevkusu a kýče. Dneska nabírá na hodnotě raketovým tempem a kdo ho koupí, bude milionář
Jedna z největších automobilových legend má název Porsche. Německá vozidla, která se vždy zaměřovala na rychlost, nadčasový a mnohdy kontroverzní design, se uplatnila především v západní Evropě a USA. Do Česka se totiž dostala až po roce 1989 a nutno dodat, že to pro Čechy byl spíše jen symbol předraženého nevkusu, který se na tuzemské silnice příliš nehodil. Ty doby se ale mění a momentálně jsou v kurzu staré klasiky Porsche.
V Česku se největší oblibě těší vozy Porsche v podobě SUV. Jde o Porsche Cayenne. Je pravdou, že jsou to kvalitní a plnohodnotné užitkové vozy, které nevyžadují tak pevnou řidičskou ruku jako 911.
Porsche vždy vsázelo na opravdové řidiče, ne vysoké prodeje
Celosvětové prodeje značky Porsche se v posledních letech pohybují v řádu 310 000 kusů. Mezi tradiční trhy patří domovské Německo a okolní státy EU a USA. Ve zbytku světa se Porsche už tolik nedaří, největší propady hlásí zejména Čína, která se ale také začala orientovat na úplně jinou škálu vozidel, zejména elektromobilů.
Porsche vždy vytvářelo vozidla pro jízdu a řidiče, kteří v ní mají zalíbení. I když tato auta nepatří mezi nejlevnější, nikdy nešlo o exkluzivitu, luxus a vytváření sbírek limitovaných modelů. O tomto přístupu svědčí i opatření, na kterém Porsche začalo pracovat v roce 2019 a které se týkalo omezení obchodování právě s limitovanými modely. Dle vyjádření firmy Porsche vyrábí vozy primárně pro řidiče, nikoliv obchodníky, kteří pak tyto vozy přeprodávají za mnohonásobně vyšší cenu díky tomu, že jsou auta garážovaná s minimálním nájezdem kilometrů.
Zrodila se legenda s číslem 911
Porsche 911 je jeden z nejznámějších modelů. A je k tomu také značný důvod. V roce 1963 došlo k prvnímu představení Porsche 911, které je považováno za esenci značky Porsche. Původně mělo mít označení 901, ovšem proti tomu byla značka Peugeot, která toto číslo začala používat jako první.

V čem byla 911 unikátní? Například umístěním motoru, který se nachází vzadu, zatímco jiná sportovní auta jej měla vepředu. Důvod je přitom jednoduchý. Větší váha je při jízdě přenesena na zadní nápravu a zlepšuje trakci. Vyžaduje ale dobré řidičské zkušenosti. Unikátní byl také zvuk motoru (plochý šestiválec), který je kovový a šustivý, takže Porsche poznáte i poslepu.
Zapamatovatelný je také design, který celým vozem přechází plynule od kulatých předních světel až k zadním blatníkům. Díky němu má Porsche i skvělé jízdní vlastnosti, i když jde o vůz, který je pro řidiče velmi variabilní. Ukrývá v sobě 4 plnohodnotná místa a vpředu dostatek prostoru pro menší zavazadla. Jednoduše se dá používat na nákupy, ale i pro jízdu na závodním okruhu.
Čím je zajímavá a hodnotná 911 (Type 996)?
Některé verze 911 jsou extrémně povedené, jiné už méně. Tím druhým případem je interní označení Type 996. Jde o pátou generaci Porsche 911, které se vyrábělo mezi lety 1998 až 2005. Známé je také jako 911 Carrera. Jak jej odlišíte od starších 911? Například opět podle předních světel. Ta sice zůstala v základu kulatá, ale ve spodní části jsou více protažená naproti sobě.
Konkrétní vlastnosti typu 996:
-
Motor a konstrukce. Model 996 přinesl vodou chlazený plochý šestiválec M96 (3,4/3,6 l), který byl technicky velmi blízký motorům z Porsche Boxster. Měl však nižší váhu a solidní výkon, kdy z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 4,9 až 5,5 vteřiny.
-
Podvozek a řízení. Tento model přinesl lehčí a modernější konstrukci, ale také trochu ostřejší chování na silnici.
-
Praktická stránka. 996 nabídl lepší vnitřní prostor než dřívější generace, pohodlnější interiér a hlavně modernější bezpečnostní výbavu.

Cena za Porsche 996 dnes
Ceny za model 996 se v posledních několika letech stabilizovaly, i když začínají lehce růst, především u dobře servisovaných vozů s nízkým nájezdem, manuální převodovkou a ve verzi Turbo nebo GT3. Orientační ceny Porsche Carrera v dobrém stavu se pohybují mezi 15 000 až 30 000 eury (zhruba 360 000 až 735 000 Kč). U lépe vybavených modelů může být cena i o 20 000 EUR vyšší.
V Česku Porsche 996 koupíte i za 300 000 Kč, ale pravděpodobně u něj budou nutné nákladnější opravy. Spíše si za dobrý stav auta přichystejte tak půl milionu korun.