Rusko modernizuje bombardéry Tu-160, ale používá díly z dob sovětské éry
Začaly státní zkoušky prvního modernizovaného strategického bombardéru Tupolev Tu-160M, píše web AviacionOnline. Rusko na konstrukci těchto letounů pracuje již dlouhou dobu. Staví se téměř od nuly. Jak však upozorňuje Defence Express, Rusové v nich používají díly, které pamatují sovětskou éru.
Rusko zahájilo program obnovení výroby strategických bombardérů Tupolev Tu-160 (v kódu NATO: Blackjack) na základě rozhodnutí Vladimira Putina. První zprávy se objevily v květnu 2015. Kreml tehdy sdělil, že bude postaveno až 50 nových Tu-160. V lednu 2018 byl podepsán první kontrakt na stavbu 10 bombardérů Tu-160M, které mají být dodány do konce roku 2027. Zároveň probíhají práce na modernizaci stávající flotily Tu-160 na nejnovější verzi. Cílem zaváděných změn je posílit schopnosti ruského strategického letectva, které je založeno na těchto letounech a bombardérech Tu-95MS.
První upravená jednotka uskutečnila svůj první let na začátku ledna 2022. Její tovární zkoušky probíhaly již delší dobu a nyní byly zahájeny státní zkoušky, za které odpovídá ruské ministerstvo obrany a Sjednocená letecká korporace (UAC). Modernizovaný bombardér Tu-160M byl postaven téměř od nuly, ale Defence Express upozorňuje, že při jeho konstrukci byly použity komponenty ze sovětské éry.
Jde o náhradní díly a části draku, které zůstaly v Kazaňském svazu leteckého průmyslu (KAPO) od 80. let minulého století. Jde o racionální přístup, zejména s ohledem na probíhající válku na Ukrajině. Použitím starých komponentů Rusko obchází problémy spojené mimo jiné s výrobou trupu Tu-160M, která by generovala náklady a spotřebovávala zdroje v podobě titanu a elektřiny.

Přístup Kremlu však není dokonalý a má přinejmenším několik nedostatků. Patří mezi ně kvalita dílů, které byly ve skladech KAPO, a míra jejich opotřebení. Důležitá je také jejich samotná dostupnost. Ve skutečnosti není známo, kolik dílů zbylo a kolik bombardérů z nich lze sestavit. Pozornost vzbuzuje i tempo práce na modernizovaných strojích. Není známo, jak dlouho konkrétně trvalo vytvoření prvního Tu-160M z tohoto fondu. Jisté však je, že státní zkoušky začaly téměř o rok a půl později. Lze tedy očekávat, že posílení ruského strategického letectva ještě nějakou dobu potrvá.
V lednu 2022, Jurij Sljusar, generální ředitel Sjednocené letecké korporace, informoval, že nově postavený strategický bombardér Tu-160M byl modernizován o 80 %. Vysvětlil, že změny se týkaly především systémů instalovaných na stroji a jeho vybavení. V té době se také objevilo oznámení, že bombardér, mnohými přezdívaný „Bílá labuť“, bude v budoucnu nosit nejnovější ruské hypersonické zbraně.
Tu-160M byl vybaven pokročilými zbraňovými systémy a systémy radioelektronického boje a palubním radioelektronickým zařízením založeným na nejnovějších technologiích. Prototyp strategického bombardéru Tu-160M, kterému piloti kvůli jeho zbarvení a designu přezdívají „Bílá labuť“, je ruský nadzvukový letoun s měnitelnou geometrií křídel, který je považován za nejtěžší nadzvukový vojenský letoun na světě. Jeho výroba byla oficiálně ukončena v roce 1994.
Zdroj: AviacionOnline; Defence Express