Vaše televize vás sleduje a vy o tom ani nevíte. Shromažďuje o vás informace
Moderní zařízení jsou velmi často označována jako chytrá. Důvodem je skutečnost, že chytrá elektronika je vybavena mnoha funkcemi, které lze považovat za velmi pokročilé. Kromě toho jsou chytré hodinky, chytré televizory a další podobná zařízení nejčastěji schopny vyměňovat si různé typy informací prostřednictvím internetu, píše server Komando. Mobil používáme k telefonování, televizi používáme ke sledování. Otázkou je, zda jsme při tom také sledováni.
Dříve byl tok informací pouze jednosměrný, protože uživatelé televizorů dostávali nejrůznější obsah, který se zobrazoval na jejich obrazovkách. V současné době se to poněkud změnilo. Dnes je to trochu jinak, protože takzvané chytré televizory nabízejí mnohem více funkcí, a aby to bylo možné, je nutné vyměňovat informace dalším směrem. Tím je samozřejmě připojení k internetu, které má podobu brány, přes kterou lze trpělivě získávat údaje o nás.
Díváme se na televizi, ale zároveň jsme sledováni
Chytré televizory shromažďují informace o svých majitelích. K čemu by to mělo sloužit? Odpověď se zdá být zcela logická, a to prodávat takové informace. V dnešní době není překvapením, že inzerenti chtějí mít přístup k co nejkomplexnějším údajům o lidech.
Prvním příkladem může být Facebook. Sociální síť nám umožňuje ukázat celému světu, co rádi děláme, jak trávíme volný čas, jaké máme názory, co jíme, co čteme, na co se díváme, co se nám líbí, co se nám nelíbí. Každý se sám rozhodne, co chce sdílet, ale často je to překvapivě mnoho.
Zmínka o Facebooku má jen ukázat, že je to skvělý nástroj pro sběr dat o uživatelích. Později se to samozřejmě dá prodat a inzerenti mohou začít cílit, tedy reklamu na míru – zaměřenou přesně na toho, koho by měla zajímat. Jaký je další příklad nástroje pro sběr uživatelských dat? Zdá se, že se jedná o televizor, který umožňuje pozorování svého majitele. Teoreticky může mnoho chytrých televizorů shromažďovat audio a video data. To se skrývá za funkcemi, jako je například hlasová aktivace. Chceme to? Dobře, pak musí být zařízení vybaveno mikrofony.
Foto: Nicolas J Leclercq / Unsplash
Mikrofony a s nimi spojený software budou „čekat“ na naše příkazy. Když se nad tím zamyslíte, mohli by mezitím nahrávat různé zvuky, včetně našich rozhovorů. Později by bylo možné nahrávky odeslat k příslušné analýze. Pro dosažení uspokojivějších výsledků by měl být sběr dat chytrého televizoru podporován spárováním s dalšími zařízeními. Přístup k přenosným počítačům a chytrým telefonům umožní podrobnější profilování. Skvělým doplňkem bude prohlížení webových stránek. Určitě se vám bude hodit i geolokace.
Stojí za to o tom přemýšlet, ale nemá smysl být paranoidní
Aplikace a prohlížeče dostupné v chytrých televizorech také používají technologii sledování souborů cookie. Umožňují profilování uživatelů a mnohé z těchto aplikací jsou schopny shromážděné informace odesílat rozsáhlé síti inzerentů.
Funkce jako ACR (Automatic Content Recognition) je automatické rozpoznávání obsahu pro identifikaci zvuku i videa z televizoru. Díky správnému porovnání s obrovskou databází můžete pochopit, co majitel televizoru sleduje. Porozumění jejich preferencím a zvyklostem zase umožní lépe přizpůsobit reklamu.
Foto: Jens Kreuter / Unsplash
To vše může být znepokojující, ale nakonec lze mnoho těchto funkcí vypnout. Nejsme povinni souhlasit s tím, aby o nás byly shromažďovány jakékoli údaje – stačí věnovat pár chvil a přečíst si zobrazené zprávy. ACR lze vypnout, personalizace je omezena a televizor nemusí být připojen k našemu smartphonu.
Závěrem lze říci, že žijeme v době, kdy se informace o nás staly jakousi měnou. Někdy je dobré si to připomenout a třeba změnit některá nastavení domácích spotřebičů. Pokud vám to samozřejmě vůbec nevadí a chcete, aby se zobrazovaly například reklamy šité na míru, nemusíte si s tím dělat starosti.
Zdroj: komando.com