Tato ponorka s dvojím pohonem se nepodobá ničemu, co jste dosud viděli

Startup ze Spojených arabských emirátů představil nový design ponorky, která ve skutečnosti vypadá spíše jako futuristická kosmická loď než jako podvodní plavidlo. Startup HIghland Systems svou ponorkou Kronos radikálně změnil vzhled ponorek, a to jak zvenčí, tak zevnitř, jak píše server Interesting Engineering.

Ponorky, určené pro tajné operace, se v průběhu let značně zdokonalily. Jejich základní konstrukce a tvar však zůstávají víceméně standardní. S novějšími technologiemi, jako jsou elektrické motory a bezpilotní vozidla, které se dostávají do popředí, existuje příležitost změnit ponorky tak, aby byly úspornější a zvýšily své schopnosti utajení.

Ponorka inspirovaná paprskem Manta

Ponorka je určena pro deset cestujících a jednoho člena posádky. Radikálně nová konstrukce trupu dokáže vyvinout vyšší rychlost při nižší spotřebě paliva, tvrdí společnost. Ponorka může být pověřena komerčními operacemi nebo může být postavena speciálně pro záchranné či bojové operace.

Ponorka je poháněna dvěma motory, a to dieselovým generátorem i elektromotorem, které dohromady vydrží až 54 hodin provozu. Zajímavostí je, že křídla ponorky lze složit, aby se usnadnila její přeprava po souši. Pokud se vám to zdá matoucí, překvapí vás, že ponorka je dlouhá necelých 9025 mm, široká 7432 mm a vysoká 2089 mm, což si v ničem nezadá s největšími ponorkami, o kterých jsme psali dříve. Váží pouhých 10 000 kg a její nosnost na vodě je 3 000 kg.

Výkon ponorky

Ponorka poháněná dieselovým motorem dokáže vyvinout maximální rychlost necelých 80 km za hodinu, když je na vodě, a 50 km za hodinu, když je pod vodou. Pracovní hloubka ponorky je 100 m, zatímco její maximální kritická hloubka je 250 m.

K pohonu ponorky lze použít i elektromotor o výkonu 1 200 koní, který je na ponorce umístěn. V režimu pouze na baterie může ponorka zůstat v provozu 36 hodin, což je stejná doba, po kterou může udržovat zásoby vzduchu. Poté je třeba baterii nabíjet po dobu 1,5 hodiny, což je také doba potřebná pro doplnění paliva vzduchem.

Interiéry ponorky jsou klimatizované a využívají adaptivní systém osvětlení. V případě potřeby se může systém podpory života spustit automatizovaně. Snímky na webových stránkách skutečně ukazují, že interiéry jsou pro cestující prostorné.

Pro bojové operace může být ponorka vybavena také celkem šesti minitorpédy, třemi po obou stranách člena posádky. Tato torpéda by v případě potřeby mohla likvidovat protivníkovy lodě nebo přístavní základny. Z pohledu prototypu Kronos splňuje všechny předpoklady, abychom byli nadšeni. Nyní jej musíme vidět v akci, abychom věděli, zda splní svůj slib.

Zdroj: interestingengineering.com