Opravdu nás Facebook odposlouchává? Jak může tak přesně cílit reklamy?

Znáte to, mluvíte s někým o velmi konkrétním produktu, službě, destinaci nebo prakticky o čemkoli jiném a najednou se vám hned druhý den objeví reklama na Facebooku. Jak je to možné, když jste se ani nepodíval na internet? Naslouchají nám technologičtí giganti prostřednictvím chytrých zařízení, nebo je to jen neuvěřitelná náhoda?

Zpočátku se může zdát, že jediným možným vysvětlením je odposlouchávání našich rozhovorů. Pravdou však je, že existují mnohem lepší způsoby, jak o vás mohou sociální sítě shromažďovat data a na jejich základě vám zobrazovat obsah a reklamy. Navíc se v mnoha případech jedná o dobře známý psychologický jev.

Problém s odposloucháváním

Řekněme, že připustíme možnost, že Facebook skutečně odposlouchává všechny vaše konverzace. To by znamenalo, že mikrofon vašeho chytrého telefonu by musel být neustále aktivní, stejně jako jedna z aplikací Facebooku (Facebook, Messenger, Instagram nebo WhatsApp), nebo nějaký proces, který by takové odposlouchávání zajistil. Tyto údaje by pak musely být uloženy ve vašem zařízení a následně odeslány nebo průběžně odesílány přímo na servery společnosti Facebook.

Pokud jste někdy dlouze telefonovali, nahrávali zvuk nebo streamovali hudbu, jistě víte, že tyto činnosti nejsou pro baterii smartphonu zrovna šetrné, navíc když smartphone pravidelně používáte k fotografování, navigaci nebo prohlížení internetu.

Přivřeme oči nad vybíjením baterie smartphonu a představme si, že by to baterie smartphonu přece jen nějak zvládla. Co ale s daty, která Facebook tímto způsobem získal? Podle výpočtů časopisu Wired spotřebuje průměrný telefonní hovor přes internet každou sekundu zhruba 3 kB dat. Pokud byste takový hovor nechali běžet třeba 12 hodin denně, smartphone by za tu dobu přenesl téměř 130 MB dat. Vzhledem k tomu, že jen Facebook má celosvětově 2,93 miliardy uživatelů, musel by na svých serverech denně ukládat a analyzovat více než 380 petabajtů dat, jak píše server Vox.

Uložení takového objemu dat není nemožné (Google odhaduje, že uchovává 10-15 exabytů dat), ale práce s nimi pro účely cílení reklamy pomocí analýzy lidské řeči ano.

Pokud by se Facebook chtěl vyhnout takovým objemům dat, mohl by teoreticky nastavit své aplikace tak, aby začaly nahrávat konverzace pouze tehdy, když zachytí určitá klíčová slova. Na podobném principu fungují i chytré reproduktory, ale také chytré telefony, které mohou reagovat na příkazy jako „Hey, Siri“ nebo „Ok, Google“, aniž by vás předtím nahrávaly. Facebook by však musel každý den aktualizovat seznam těchto klíčových slov o nespočet nových výrazů v závislosti na tom, kdo si u něj platí reklamu v jednotlivých jazycích zemí, v nichž je Facebook relevantní sociální sítí.

I když odhlédneme od technologických omezení takového odposlechu, přenos takových údajů nelze v síti jednoduše zamaskovat. Pokud máte doma pouze router nainstalovaný operátorem a o nic jiného se nestaráte, může vám přenos takových dat velmi snadno uniknout. Síťový provoz však lze monitorovat, a pokud byste sledovali svou domácí nebo pracovní síť, rychle byste takové odposlouchávání odhalili, stejně jako bezpečnostní experti. To se jim však za celou dobu existence chytrých telefonů a sociálních sítí nikdy nepodařilo.

Odposlouchávají, ale ne takhle

Ano, Facebook skutečně přiznal, že odposlouchává vaše konverzace. Ale ne tak, jak si myslíte. Před několika lety Facebook přiznal (podobně jako Google nebo Apple), že si najímá externí společnosti, které odposlouchávají vaše konverzace. Ale ne ty, které se odehrávají mimo váš smartphone, ale ty, které posíláte svým přátelům a rodině jako hlasové zprávy přes Messenger.

Účelem tohoto „odposlechu“ nebylo získat data pro reklamní účely, ale ověřit kvalitu algoritmů, které se starají o automatický přepis mluveného slova do textu. Tyto algoritmy používají společnosti Amazon, Google a Apple ve svých hlasových asistentech Alexa, Assistant a Siri, mezi něž chtěl svého času zařadit i Facebook (nyní Meta) svého vlastního asistenta v podobě zařízení Portal.

To ovšem není jediný skandál s odposlechy, který se ve světě technologií objevil. Stovky mobilních her, které od uživatelů vyžadovaly přístup k mikrofonu, ho následně zneužívaly k odposlouchávání toho, co sledujete na televizoru v obývacím pokoji. Tvůrci těchto her pak tyto údaje prodávali reklamním společnostem, které tak mohly přesněji cílit reklamy na sledované filmy, televizní pořady a programy. Ale jak vidíte, přišli na to a nejsou ani pod takovým drobnohledem jako Facebook, jak uvádí server Wired.

Tak to opravdu funguje

Jak jsme již zmínili, Facebook a další technologičtí giganti mají mnohem lepší metody, jak o vás shromažďovat zajímavé údaje, než je odposlouchávání. Některé z nich přitom vyznívají mnohem neuvěřitelněji než původní konspirace.

Řekněme, že jste se bavili s kolegou v práci o tom, že si právě rezervoval dovolenou na Rhodosu v Řecku. Těšíte se na setkání s ním, ale po návratu z polední pauzy se vrátíte do práce a na Rhodos zapomenete – aniž byste ho vyhledali na internetu nebo pokračovali ve společné konverzaci o plánované dovolené přes Messenger, WhatsApp nebo Instagram. Přesto jste večer doma při prohlížení Instagramu mezi příspěvky svých přátel najednou zahlédli reklamu na all inclusive pobyt na Rhodosu. Jak to?

Facebook nepotřeboval odposlouchávat vaši konverzaci. Stačí, aby díky souborům cookie ve vašem prohlížeči věděla, že kolega, s nímž se zdržujete na stejném místě (přístup k poloze), nebo jste oba připojeni ke stejné síti Wi-Fi v práci, si na ten den rezervoval takový pobyt.

Pokud si extrémně chráníte své soukromí a nepoužíváte sociální sítě běžně, Facebook ví, jaké stránky si prohlížíte, kde se scházíte, s kým se objevujete na fotografiích, kde jste studovali a kde pracujete, jaké jsou vaše zájmy, vzory a idoly, stejně jako vaše názory na politiku nebo společenské dění. Ještě lepší než shromažďování dat je však pro Facebook jejich porovnávání.

Není žádným tajemstvím, že Facebook si o uživatelích své sociální sítě vede takzvané stínové profily, které obsahují údaje, jež jste Facebooku neposkytli, ale které se mu podařilo najít jinde. Tyto údaje propojuje s vašimi vlastními profily na Facebooku, Instagramu nebo WhatsAppu a vytváří tak o vás dokonalý profil, který může využívat její reklamní síť. Samozřejmě není jediný, Google a další giganti dělají podobné věci.

Zdroj: vox.com, wired.com