Hybridní letoun Atea s dlouhým doletem má novou konstrukci. Bude podporovat i palivo na vodík

Francouzská společnost Ascendance zveřejnila aktualizovaný návrh a údaje o doletu svého hybridního aerotaxi eVTOL s dlouhým doletem a ventilátorem v křídle. Letoun Atea bude používat baterie a kerosin pro skladování energie, ale modulární hybridní systém bude časem podporovat i vodík, informuje portál newatlas.com.

Společnost Ascendance navrhovala něco mnohem podobnějšího běžnému letadlu, kde by se o tento VTOL staraly jen tři ventilátory uvnitř. Nyní společnost předložila na stůl mnohem robustněji vypadající konstrukci.

Namísto jediného křídla jsou nyní k dispozici velká přední a zadní křídla. Konstrukce vztlaku a letu s ventilátorem v křídle zůstala zachována, ačkoli ventilátory jsou konvenční a v každém křídle jsou nyní dva, celkem tedy osm ventilátorů s vertikálním vztlakem.

Společnost Ascendance v této fázi neuvádí žádné údaje o rychlosti, ale budeme zvědaví, jak si uspořádání s ventilátory v křídle povede z hlediska odporu vzduchu a maximální rychlosti ve srovnání s otevřenými vrtulemi používanými ve většině vzletových a cestovních konfigurací. Nezdá se, že by byl ventilátor vybaven nějakým krycím mechanismem, takže bychom očekávali, že bude způsobovat turbulence.

Pokud jde o hluk, společnost Ascendance tvrdí, že bude generovat „čtyřikrát méně hluku než vrtulník“. Společnost uvádí, že při uvedení na trh bude Atea nabízet dvouhodinový dolet více než 400 km s 10minutovým obratem na zemi, a to díky rychlému doplňování paliva do proudových motorů. Ačkoli se nejedná o čisté řešení, jako jsou správné eVTOLy, společnost tvrdí, že díky účinnému generátoru přinese „snížení emisí uhlíku až o 80 procent“.

Společnost Ascendance tvrdí, že „výroba je plánována na rok 2025“, že „první veřejné lety letadla jsou naplánovány na rok 2024“ na olympijských hrách v Paříži a že „celé letadlo bylo navrženo v souladu s požadavky předpisů EASA SC-VTOL a s nimi souvisejícími prostředky shody na straně letounu“.

Stále však bude muset projít notoricky známým drahým certifikačním procesem, takže i po nedávném kole financování společnosti ve výši 11,3 milionu dolarů (cca 254 milionu korun) bude muset někdo nacouvat s velkým náklaďákem a do společnosti nasypat další tuny peněz, než bude mít šanci získat certifikaci a začít se sériově vyrábět.

Zdroj: newatlas.com