6 překvapivých vědeckých rekordů roku 2021

Objevy z roku 2021, od rekordní černé díry po nejstarší nalezenou zvířecí DNA, rozšířily hranice vědeckého zkoumání i naší představivosti, píše web Science News.

Nejstarší černá díra

Před více než 13 miliardami let, když byl vesmír starý pouhých 670 milionů let, se zrodila černá díra. Nově objevená supermasivní černá díra J0313-1806 je dvakrát těžší a o 20 milionů let starší než dosavadní držitel rekordu pro nejstarší známou černou díru. Tento prastarý objekt je tak velký, že podle astronomů zpochybňuje představy o tom, jak supermasivní černé díry poprvé vznikly.

Gravitace v nejmenším měřítku

Podle Isaaca Newtona i Alberta Einsteina má každý objekt s hmotností také gravitaci, i když je sotva znatelná. Vědci nyní změřili gravitaci zlaté kuličky široké 2 milimetry a vážící asi 90 miligramů, nejmenšího objektu, u kterého kdy byla změřena jeho gravitační síla. Drobná přitažlivost odhalila, že gravitace se chová podle předpovědi i pro velmi malé hmotnosti. Vědci chtějí ještě otestovat, jak se gravitace chová v ještě menším kvantovém měřítku, kde mohou platit jiná fyzikální pravidla.

Nejstarší protistojné palce

Pterosaurus starý 160 milionů let přezdívaný jako Monkeydactyl je nyní nejstarším známým živočichem s protistojnými palci. Létající plaz, oficiálně pojmenovaný Kunpengopterus antipollicatus, možná používal své palce a ohebné klouby k lezení po stromech na území dnešní severovýchodní Číny. Vědci tvrdí, že mu tyto prsty mohly pomáhat při chytání hmyzu a jiné kořisti.

První spojení svého druhu

Poprvé byla pozorována černá díra, která pohltila neutronovou hvězdu, zhroucený pozůstatek mrtvé superobří hvězdy. Astronomové tuto událost zjistili měřením gravitačních vln, které vycházely ze srážky a nakonec dorazily na Zemi. Všechny dříve identifikované zdroje těchto vln v časoprostoru spočívaly ve srážce dvou podobných objektů, jako jsou dvě neutronové hvězdy nebo dvě černé díry.

Nejstarší nalezená zvířecí DNA

Zub sibiřského mamuta, který žil před více než milionem let, nabídl nejstarší DNA, jaká kdy byla ze zvířete získána. Předchozím rekordmanem byla 700 000 let stará DNA ze zkamenělého koně. Podle vědců se nový nález pravděpodobně blíží hranici, jak dlouho může DNA přetrvat v čase. Geny z mamuta naznačují, že mohl patřit k dosud neznámému druhu.

DNA Denisovanů

Záhadná skupina hominidů známá jako Denisované dávno vyhynula, ale ne bez zanechání stop. Domorodý národ Ayta Magbukon na Filipínách získal asi 5 procent své DNA od Denisovanů, odhalila genetická analýza. To je nejvyšší míra denisovanského původu, jaká byla dosud zjištěna kdekoli na světě. Vědci tento výsledek spolu s genetickými stopami dalších skupin, které nesou denisovanskou DNA, využívají ke zpětnému sledování pohybu Denisovanů po jihovýchodní Asii, Papui-Nové Guineji a Austrálii.

Zdroj: Science News.com