238 let starý vynález by nám mohl pomoci přežít žhavou atmosféru na Venuši
Podle mnoha důkazů byla Venuše kdysi mnohem jinou planetou než dnes. Zhruba před 500 miliony let však došlo k události, která vyvolala skleníkový efekt, který vedl ke vzniku horkého, jedovatého a žhavého prostředí, jaké na ní vidíme dnes. Studium Venuše proto představuje příležitost k modelování vývoje planetárního prostředí, které může sloužit jako referenční bod pro to, co by se mohlo stát v budoucnosti, píše server Inverse.
V nadcházejících letech plánuje NASA misi, jejíž cílem je prozkoumat atmosféru nad vrcholky mraků, kde je stabilní teplota a atmosférický tlak srovnatelný se zemským. Inženýři z Univerzity ze Západní Virginie (USA) vyvíjejí s podporou NASA software, který umožní průzkum atmosféry Venuše malými horkovzdušnými balony. Výzkum je podpořen grantem ve výši 100 000 dolarů, v přepočtu cca 2,2 miliony Kč z programu NASA.
Průzkum mraků na Venuši
Venuše je pro vědce zčásti fascinující svou podobností se Zemí. Venuše je totiž nazývána „sesterskou planetou Země“, protože je rovněž skalnatým tělesem složeným převážně z křemičitanových minerálů a kovů, které se dělí na kovové jádro a křemičitý plášť a kůru.
Atmosféra Venuše je však mnohem odlišnější. Kromě toho, že je dostatečně horká na to, aby roztavila olovo s průměrnou teplotou 464 °C a atmosférou, která je více než 90krát hustší než zemská. Ve výšce 50-70 km nad povrchem jsou však teplota a tlak atmosféry Venuše podobné jako na Zemi. To představuje příležitost pro výzkum atmosféry s využitím prostředků lehčích než vzduch. Mezi návrhy patří i projekt NASAzkoumíní horní vrstvy atmosféry Venuše pomocí velkých plavidel lehčích než vzduch, tedy horkovzdušnými balóny.
Tento projekt sice již není aktivní, ale inspiroval pozdější návrhy, jako hybridní vzducholoď vyvíjenou NASA a jejím komerčním partnerem, společností Northrop Grumman. Tyto koncepty se spoléhají na vztlak a aerodynamickou životnost při řízení výšky, což jim umožňuje létat jako letadlo ve dne (s využitím solární energie pro napájení baterií) a v noci se vznášet, aby se šetřila energie.
Atmosféra Venuše
Softwarová sada bude mít tři hlavní cíle: optimalizovat cestovní trasy, lokalizovat aeroboty v atmosféře Venuše a koordinovat flotily aerobotů, aby spolupracovaly. První cíl zahrnuje vytvoření plán pohybu, který poběží na počítačích aerobotů a umožní optimalizovat cesty. Jakmile vědecký tým NASA vydá aerobotům příkaz k cestě z jedné pozice na druhou, software vybere trasy, které minimalizují množství spotřebované energie a využijí místní větry.
Za tímto účelem musí software zohlednit součinnost solárních panelů, baterií a intenzitu slunečního záření. To mu umožní určit, kolik energie potřebuje vozidlo k napájení svých systémů a jaká bude rychlost dobíjení. S těmito modely plánovač pohybu vypočítá energeticky nejúčinnější trasy, po kterých se má aerobot vydat.
Plánovač pohybu bude také porovnávat informace o poloze aerobota, jeho požadované cílové poloze a informace o atmosférických podmínkách mezi těmito dvěma polohami. Pokud například vítr vane stejným směrem jako cesta aerobota k cíli, zvolí tuto trasu místo jiné, která by kladla odpor větru.
Druhý cíl, lokalizace aerobotů v atmosféře Venuše, je složitější. V současné době nejsou na oběžné dráze Venuše žádné satelity GPS, což lokalizaci ztěžuje. Softwarový balíček je navržený tak, aby byl schopen využívat informace z jiných vozidel a map planety. To umožní několika aerobotům sledovat svou polohu při navigaci po vrcholcích mraků Venuše.
Zdroj: inverse.com