V Lidlu ho po tunách kupují nejen Češi, ale i Němci, Slováci a Poláci
V každém supermarketu dnes seženete prakticky jakékoliv potraviny. I přesto jsme si ale zvykli pro některé konkrétní zboží chodit do určitých prodejen, protože se nám jejich nabídka z různých důvodů zamlouvá více. A právě to je případ Lidlu a jedné velké kategorie zboží.
Čerstvou zeleninu si pochopitelně můžeme koupit ve všech supermarketech a kdejaké večerce na rohu. Řada lidí pro ni ale velmi ráda chodí do řetězce Lidl, a to nejen v Česku, ale také v zahraničí, kde má tento řetězec své pobočky.
Důvodem je to, že se nám tamější nabídka zdá čerstvější a lákavější než jinde. A není divu, péči o oddělení zeleniny má tento supermarket skutečně pod palcem. Přemýšleli jste ale někdy o tom, jak údržba tohoto oddělení v prodejnách vlastně probíhá?

Jak probíhá kontrola kvality na skladě
Kontrola kvality nejen zeleniny, ale také ovoce nezačíná v obchodě, ale ještě na centrálním skladě. Právě tam se všechno zboží důkladně prohlédne, aby se na pulty dostala jen ta zelenina, která je skutečně v perfektním stavu. Hodnotí se nejen vzhled a chuť, ale také velikost, váha nebo to, zda je zboží správně označeno.
„Až v případě potvrzení, že dodané zboží odpovídá našim kvalitativním standardům, je zboží i fyzicky přijato do systému,“ uvedl Jaroslav Strejc, který se právě kontrole kvality potravin profesně věnuje.
Pracovníci musí být pečlivě proškoleni, aby dokázali rozpoznat nejen zeleninu, která již není čerstvá, ale také počínající známky hniloby nebo přítomnost možných škůdců, kteří se občas i přes veškerou snahu zkrátka mohou vyskytnout. Pokud se ukáže, že dané zboží neodpovídá zákonným požadavkům na kvalitu potravin nebo nesplňuje standardy daného řetězce, je obvykle rovnou vráceno dodavateli a vůbec není naskladněno, takže se na pulty obchodů ani nedostane.
Evropská unie má přísné standardy
Na prodejně tak ve většině případů uvidíte pouze zeleninu, která vypadá na pohled pěkně. Většina kusů je téměř stejné barvy a velikosti, což není náhoda. Evropská unie má totiž poměrně přísné předpisy, které určují kritéria, jak má vypadat ideální kus té které zeleniny co do hmotnosti, tvaru nebo barvy.
Ty výpěstky, které sítem neprojdou, většinou nejdou do běžné distribuce, ale využívají se napříkad jako krmivo pro zvířata. V poslední době, kdy se hodně mluví o plýtvání potravinami, ale některé řetězce nabízí „ošklivou zeleninu“ za výhodnější cenu. To je případ třeba podivně pokroucených okurek v akci, které můžeme čas od času v supermarketu zakoupit.
Jedním z prvních řetězců, které něco takového v Česku uvedly do praxe, byl právě Lidl, který za tím účelem spustil kampaň „Too Good to Waste (příliš dobré k plýtvání)“. Kromě toho můžeme také koupit papírovou tašku za několik desítek korun, obsahující právě takovou zeleninu a ovoce, která sice nesplňuje potřebné estetické standardy, ale v kuchyni ji bez obav stále můžeme využít. Kromě toho, že se tím zabrání plýtvání, to také umožňuje nakoupit čerstvé potraviny i těm méně šťastným, kteří by si je za plnou cenu nemohli dovolit. Proto jsou tyto tašky velmi populární například u seniorů, studentů nebo matek samoživitelek.

Lidl školí pro kontrolu kvality speciální zaměstnance
Konkrétně Lidl má také na prodejnách zvláštní zaměstnance, kterým říká „čerstvostrážci“. Ti jsou označeni zeleným tričkem a jejich úkolem je průběžně monitorovat stav zeleniny v regálech. Pokud některé kousky začnou vypadat příliš podezřele, jsou neprodleně odstraněny. Dohlíží také na správné skladování nebo udržování teploty, která je pro zeleninu vhodná.
„Společnost Lidl si uvědomuje, že kvalitní ovoce a zelenina jsou produkty, které si naši zákazníci chodí nakupovat nejčastěji. Jako jednička na trhu tak chceme posunout čerstvost našich produktů ještě o krůček dál a zajistit tak našim zákazníkům ty nejkvalitnější a nejčerstvější kusy ovoce a zeleniny, čemuž pomohou i naši „čerstvostrážci“,“ uvedla tisková mluvčí Iveta Barabášová.
Podobně to pochopitelně chodí také v dalších řetězcích. Každý z nich má trochu jiné postupy, jak docílit toho, aby na pultech stále byla pouze zelenina prvotřídní kvality, snad pro každého obchodníka je to ale prioritou.