Majitel restaurace vyhrožuje zákazníkovi, který napsal špatné hodnocení. Vypsal odměnu za jeho nalezení
Uživatelské recenze hrají v době sociálních médií klíčovou roli při rozhodování, kam se lidé vydají na jídlo, jaký hotel si vyberou nebo zda si koupí určitý produkt. Online hodnocení může podnik vynést do nebes, nebo ho naopak potopit. Není proto divu, že majitelé často důkladně sledují zpětnou vazbu a často i reagují na kritiku.
Přísloví „Sto lidí, sto chutí“ platí všude. Ani to nejlepší stravovací zařízení na světě se nemůže chlubit tím, že by sto procent hostů odcházelo s dobrým pocitem a na kuchyni, zázemí nebo chování obsluhy pělo jen ódy. Tak se může někdy stát, že i úspěšně hodnocený podnik má na internetu v záplavě pochval negativní recenzi. Záleží poté na vedení, jak se k situaci postaví.
Zatímco ti profesionálnější se snaží reagovat slušně a negativní komentáře vnímají jako podnět ke zamyšlení či zlepšení, někteří se nechávají unést svými emocemi a dochází pak k situacím podobným té, jaká se nedávno odehrála v Japonsku. Majitel jedné tamní vyhlášené restaurace s ramenem nezvládl kritiku a rozhodl se s ní vypořádat po svém.

Odměna za dopadení kritika
Restaurace TOYOJIRO v japonském Kjótu se proslavila takzvaným jiro ramenem, variantou oblíbené asijské polévky s bohatou porcí nudlí, česnekem, vepřovým masem a hutným vývarem. Přestože patří mezi nejlépe hodnocené podniky v oblasti, ne všichni zákazníci odcházejí spokojeni. Nedávno se na internetu objevila negativní recenze, ve které si návštěvník stěžoval na kvalitu jídla i celkový dojem z restaurace. Udělil jí pouze jednu hvězdičku a své zkušenosti sdílel na hodnotících platformách.
Co následovalo, nikdo nečekal. Místo aby majitel kritiku ignoroval nebo se pokusil o slušnou debatu s nespokojeným hostem, na sociálních sítích vypsal odměnu ve výši 100 tisíc japonských jenů (cca 317 tisíc korun) za informace, které by ho dovedly k autorovi jednohvězdičkového hodnocení.
Výhrůžky smrtí
„Přečetl jsem si vaše hodnocení, a přijde mi fakt zvláštní. K lidem, jako jste vy, se naštěstí nechováme jako k našim zákazníkům, takže je to v pořádku. Raději byste se ale teď měl vyhýbat všem restauracím. Jednou za to pěkně zaplatíte. Nebo přijďte rovnou sem a vyřídíme si to z očí do očí, je mi to fuk. Pokud se vy postavíte do cesty našemu byznysu, my se postavíme do té vaší,“ stojí v rozhořčeném příspěvku na Instagramu, který má raději vypnutou komentářovou sekci.
Jako by už taková odpověď nebyla dostatečně výhružná, majitel dokonce pohrozil smrtí. Autor nelibé kritiky se prý může vykoupit jedině tak, že se do restaurace vrátí a svou recenzi změní na pozitivní.
„Jediné, co můžete udělat, je vrátit se sem, znovu si objednat a pak napsat pozitivní recenzi i s fotografiemi. Jinak vám neodpustím, ani kvůli bezpečnosti vaší rodiny,“ napsal.

Pošramocená pověst podniku
Veřejné vyhrožování majitele vyvolalo vlnu nevole. Na sociální síti X se příspěvek stal virálním a v současnosti má přes 36 milionů zhlédnutí. „Mám rád tento styl ramenu, ale do takového podniku rozhodně nepůjdu a nikomu ho nedoporučím,“ napsal kupříkladu jeden z uživatelů.
Další komentující poukazovali na to, že muž svým chováním ničí pověst vlastní restaurace. „Poškozuje tak důstojnost a reputaci podniku. Kdyby se ke kritice postavil rozumně, zákazníci by zařízení vnímali naopak jako lepší restauraci. Je to škoda, protože jídlo tam bylo opravdu dobré,“ zaznívá v jiném komentáři.