Praha ukončuje provoz elektrokoloběžek. Nový systém regulace dovolí parkovat už jen kolům a elektrokolům
Zelená džungle v Praze – tak by se dala popsat minulá a ještě chvíli současná situace v hlavním městě. Elektrokoloběžky společností Lime či Bolt tu totiž doslova rostou jako houby po dešti a způsobují problémy obyvatelům a městské dopravě. Od nového roku jim ovšem zazvoní zvonec a budou tak už několikátým turistickým fenoménem, který bude muset pražské ulice opustit.
Proč tomu tak ale je? A co přijde po nich? Na obě otázky už dnes známe odpověď.
Problém jménem elektrické koloběžky – co vše je špatně?
Sdílené elektrokoloběžky terorizují naše hlavní město už řádku let, přestože původní myšlenka vůbec nemusela být špatná. Ostatně, sdílená doprava má poměrně velký potenciál stát se ekologickou odpovědí na problém s mikromobilitou ve větších metropolích. Nicméně, jak rozhodla Praha, koloběžky nejsou tou nejlepší cestou.
Jejich provoz, jakkoli mohl být mezi turisty oblíbený, totiž ve velké míře komplikoval dopravu. Lidé na nich nejednou jezdili po chodnících, čímž ohrožovali jak sebe, tak ostatní – obzvlášť pokud byli posilněni alkoholem. Zranění, která lidé na elektrických koloběžkách způsobili buďto sobě, nebo právě jiné osobě, pak pravidelně zatěžovala i záchranné služby.
V neposlední řadě pak k rozhodnutí o zákazu koloběžek v hlavním městě přispělo i jejich „parkování“. To bývalo zpravidla také velmi chaotické. Běžně jste je mohly najít opřené o náhodné budovy nebo sloupy. Občas byly dokonce jen tak pohozené na hromadě, což nedělalo šťastnými ani pražské obyvatele, ani radnici na Praze 1.

Radnice se proti koloběžkám konečně rozhodla zakročit razantněji a po dlouhých diskuzích bylo nakonec rozhodnuto o zavedení nového systému regulace sdílených dopravních prostředků, v důsledku jehož budou provozovatelé muset hlídat odkládání kol a elektrokol pouze na vyhraněná parkovací místa. Elektrokoloběžkám toto ovšem umožněno nebude, což znamená jejich konec v ulicích Prahy.
Celou situaci krásně vysvětlují youtubeři, kteří točí na kanál „Kluci z Prahy“.
Sdílená kola jako alternativa
Zmíněná sdílená kola se nyní stávají alternativou místo elektrokoloběžek. V Praze nejsou novinkou jako takovou, ale díky této větší medializované kauze se bezpochyby dostávají více do popředí.
Dostupné jsou jak obyčejná kola, tak elektrokola, kterými se už teď můžete ulicemi našeho hlavního města projíždět. Ačkoli někteří možná první možnost, tedy obyčejná kola, nepovažují za tolik zábavnou. Dá se říct, že některými je až nenáviděná ve smyslu, že není tak zábavná – musí se šlapat a vynaložit značné úsilí. Na druhou stranu o jejich šetrnosti k přírodě není pochyb a trocha pohybu také nikomu nikdy neuškodila.
Mnohé navíc může lákat, že prvních 15 minut jejich používání je zdarma. Jak toho dosáhnout?
- Musíte mít platnou předplacenou jízdenku pro území Prahy, která bude nahraná například v mobilní aplikaci „PID Lítačka“.
- Svůj účet v Lítačce propojte s aplikacemi provozovatelů sdílených kol (Rekola a Nextbike).
- Najděte si kolo a užijte si ježdění až dvakrát denně, po 15 minutách zdarma.
Koloběžky nejsou první vymožeností, která musí z centra Prahy pryč
Ještě než začaly městu a jeho obyvatelům vadit elektrické koloběžky, řešil se zde jiný problém – segwaye. Ty už delší dobu prohánět se po centru Prahy neuvidíte, hlavně díky značkám, které město nechalo nainstalovat. Bylo jich zhruba 600 a město „zdobí“ už téměř deset let. Svůj účel ale splňují.
Podobný osud čekal o pár let později rovněž i „beerbiky“. Pro ty, kdo neví, jednalo se o takové malé pojízdné bary, které často využívaly partičky turistů. Těm to samozřejmě připadalo velmi zábavné, obyvatele města jejich hluk spíše obtěžoval.
Naštěstí, proces s beerbiky byl rychlejší a už v roce 2020 byl jejich provoz v centru zakázán. Z méně frekventovaných částí metropole, kam se provozovatelé tohoto podnikání uchýlili poté, byli vyhnáni následující rok. Od roku 2021 tedy Prahu už nehyzdí.

Zdroje: metro.cz, zpravy.aktualne.cz, pid.cz, mestemnakole.cz