Od září vstupují v platnost zásadní změny v městské hromadné dopravě
Jízdní řády se v České republice mění několikrát do roka. Tyto změny nesouvisejí jen s intenzitou a časy spojů, ale také cenou, například v městské hromadné dopravě. Víme, kde se jízdní řády od září změní nejvíce a o kolik se některým obyvatelům českých měst a krajů prodraží jízdné.
Letní jízdní řády znamenají do značné míry omezení provozu, který se znovu vrací až v září. I tak někteří Češi narážejí na nedostatečnou veřejnou dopravu, zejména tou mezikrajskou.
Proč se mění jízdní řády a jejich ceníky
Po letních prázdninách se velká část jízdních řádů vrací do normálu, ale také dochází k některým změnám, které mají dopravu buď zefektivnit, nebo omezit málo vytížené spoje. Do změn jízdních řádů promlouvají také stavební práce a s tím spojené výluky a změny tras. Zásadní může být pro cestující i změna cen jízdenek, které se každý rok zvyšují. Náklady na provoz hromadné dopravy totiž rostou vlivem modernizace, servisu, cen pohonných hmot a energií, případně rozšířením a zkvalitňováním služeb zákazníkům. A tak dopravci tyto faktory musí v cenách zohlednit.
V letních měsících dochází k útlumu spojů kvůli menší mobilitě obyvatel měst. Vliv na to mají dovolené, ale také přestávka ve školním roce, přičemž mobilita žáků a studentů (od základních škol, až po střední a vysoké školy) hraje ve veřejné dopravě velkou roli. Nejnáročnějším obdobím pro veřejnou dopravu je tradičně začátek září, kdy dochází k prudkému nárůstu cestujících.

Jaké jsou změny pro zbytek roku 2025
Podívali jsme se na změny v největších českých městech, případně tam, kde jsou změny opravdu rozsáhlé. A některé novinky cestující příliš nepotěší.
Praha (a Středočeský kraj):
- V městské hromadné dopravě v Praze dochází ke zdražení pokut za jízdu bez platné jízdenky. A to přímo od 1. září. Dopravní podnik Hlavního města Prahy zvyšuje pokutu na 1 000 Kč na místě a 1 500 Kč při platbě do 15 dnů. V případě ještě větší prodlevy v platbě je to rovnou za 2 000 Kč.
- Také se zvyšuje cena jednorázových jízdenek v Pražské integrované dopravě při cestě mezi Prahou a Středočeským krajem, a v samotném pražském MHD. Tato změna bude platná od ledna 2026. Mezikrajské papírové jízdenky tak budou o 30 % dražší, ty elektronické jen o 20 %.
- V Benešově se od 1. září zavádí garantované přestupy mezi jednotlivými linkami MHD v zastávce Terminál. Kvůli tomu dojde k úpravám tras linek 1, 2 a 4 a změnám odjezdových stání. Cestující se o přípojích dozvědí z jízdních řádů. Také dochází k lepšímu umístění zastávky na Masarykově náměstí, a to před budovu bývalého Atasu.

České Budějovice:
- Prázdninové jízdní řády i zde končí 1. září, ale zároveň dochází k několika úpravám. Jednou z nich je na lince 1, kde se omezí obsluha některých spojů pouze na úsek Máj-nádraží. Spoje nebudou vypravovány ve všech dosavadních časech kvůli nízké využitelnosti.
- Nové časy budou na lince 2 a to na žádost obce Borek.
- Cestující se mohou v průběhu dopravní špičky těšit na zvýšení intervalů na zhruba 10 minut u linky 9.
- Ve směru na Vidov bude mít linka 10 o několik spojů více.
Brno:
- V Brně dojde jen k jedné drobné změně a to návrat přemístěné zastávky Vozovna Medlánky pro linky 41, 65 a noční spoj N90. Zastávka bude přesunuta zpět 7. září.
Zdroje: dpp, idnes, benesov-city, ekolist, dopravacek, dpmcb, dpmb