Prodavačka Lidlu prozradila, proč tyto 3 druhy ovoce maskují za zeleninu. Důvod vás rozesměje
Když se vydáme na nákup do supermarketu, ovoce a zeleninu tam najdeme rozdělené do dvou odlišných kategorií. Zatímco v běžném životě máme jako laici jasno, co patří do jaké skupiny, ve světě botaniky to může být trochu složitější. Týká se to i tří druhů, které nás obchody a společnost naučili vnímat jako zeleninu. Pro někoho možná šokující zjištění odhalila prodavačka Lidlu.
Jedním z nejoblíbenějších salátů je ten řecký. Do jeho základu patří mimo jiné rajčata a okurky. V počeštělé verzi si do něho někteří přidávají také papriku.
Takové jídlo byste zřejmě označili za „zeleninové“. Musíme vás ale opravit.

Jak definuje ovoce botanika
Botanika, věda o rostlinách, má specifickou definici pro ovoce a zeleninu. Odborně vzato, ovoce je plodina, která vzniká z reprodukční části rostliny (typicky z květu). Tyto plody nesou a svojí dužinou také chrání semena potřebná pro rozmnožování. Podle tohoto vymezení sem patří třeba jablko nebo meruňka, ale také rajče, okurka nebo paprika. Jako zeleninu naopak botanici označují plodiny, které vznikají z kořene, stonku nebo z listu, tedy například mrkev nebo brambory.
Jak vnímáme ovoce a zeleninu my
Ačkoli z botanického hlediska patří rajče, okurka a paprika mezi ovoce, lidé je běžně vnímají jako zeleninu. Tento názor není žádným novodobým trendem, ale vychází z dlouhé historie používání těchto potravin v kuchyni.
Zelenina je v chuti více neutrální a obvykle bývá spojována s potravinami, které se konzumují jako součást hlavního jídla. Ovoce oproti tomu bývá sladké a často se jí samostatně nebo v dezertech.
Rajče, okurka a paprika se hodí přesně k našim tradičním představám o zelenině. Jsou součástí salátů, polévek, omáček nebo se používají jako přísada do celé řady dalších pokrmů.
Obchodníci dobře vědí, jak si lidé navykli přemýšlet o zmiňovaných plodinách, a proto je tak i nabízí. Jedná se spíše o obchodní rozhodnutí než o chybnou klasifikaci, které má za cíl uspokojit potřeby zákazníků, kteří si zvykli na tuto konvenci. Výjimkou není ani populární řetězec supermarketů Lidl. Právě jedna z jeho prodavaček, paní Sára M., odhalila pro někoho možná šokující pravdu.

Lež, které roky věříme
„Kdybychom měli být vědecky přesní, opravdu se dopouštíme chyby, když ovoce zaměňujeme za zeleninu. Může se to jevit jako dětinský a nelogický tah od obchodníků. Je třeba si ale uvědomit, že prodejce botanicky přesné rozlišování vůbec nezajímá. Důležité je, jak nabízené produkty vnímají zákazníci, co od nich očekávají a na co je používají. Nejdůležitější je spokojenost konzumentů, kteří si koupí to, co znají a co mají rádi,“ odhaluje praktiky obchodů zaměstnankyně, která má na svých bedrech už 13 let praxe.
Během této doby si vyzkoušela doplňovat zboží stejně jako stát u pokladny, a i když je její práce často fyzicky i psychicky náročná, tvrdí, že by neměnila. A neměnila by ani rozdělování zemědělských plodů v takové podobě, v jaké se uchytilo.
„I vy byste zřejmě byli zmatení, kdybyste nemohli najít okurku v sekci zeleniny. Nebo byste mezi ovocem najednou natrefili na bedýnky s paprikou. Normalizovali jsme zkrátka určité dělení a bylo by divné, kdybychom ho najednou celé změnili. O to nikdo nestojí. Běžnému člověku na botanice zase tolik nezáleží. Během každodenního nakupování a vaření lidé používají vlastní logiku, která je pro ně jednodušší,“ dodává Sára.