Vláda rozhodla: Ve školním roce 2025/2026 přijde radikální zvrat. Nejvíce zasáhne nejmenší děti
Výuka ve státních základních školách neprobíhá jen tak. V České republice se vyučuje podle rámcového vzdělávacího programu. Ten je závazný pro všechny školy a určuje rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP). Nyní ale přichází změny. Klasický rámcový program totiž prošel revizí, děti se tudíž budou učit jinak, než tomu bylo doposud.
Typickému vyučování podle jednotné osnovy odzvonilo. Revize dnes již bývalého tradičního Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělání (RVP ZV) znamená velkou reformu ve školství. Nyní totiž mají devítiletky na výběr například hned ze tří programů, které spadají pod záštitu nového modelového školního vzdělávacího systému (mŠVP). Vytvořit si jich ale mohou klidně i více. Školy mohou momentálně výuku podle nového modelu začít dobrovolně, a to již od 1. září 2025. Povinné zahájení pro alespoň 1. a 6. třídy bylo stanoveno na 1. září 2027, následující dva školní roky tak budou sloužit jako jakési přípravné období.

Důraz na osobní rozvoj
Školy mají aktuálně k dispozici tři verze modelových programů: předmětový, integrovaný a tematický program. První jmenovaný nese tradiční základy a předměty ŠVP odpovídají oborům RVP. Druhý program oplývá několika novými předměty, které vznikly kombinací dvou a více oborů RVP ZV. Poslední jmenovaný druh se pak skládá z obsahu stanoveném v oborech RVP, který je ale v modelovém ŠVP uspořádán do nadoborových skupin, jejichž pojítkem jsou témata. Návrhy nových modelových programů jsou pro školy k dispozici zde.
Jedním z hlavních cílů reformy je, aby nové programy kladly maximální důraz na rozvoj každého jedince, a to včetně jeho zájmů a nadání. Obecně vzdělávací plány musí obsahovat konkrétní vyučované předměty, jejich náplň, časový plán, cíle výuky a klíčové kompetence.
Pod dohledem ministerstva
Jak již bylo zmíněno, školy se do projektu už mohou zapojit. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) teď navíc oznámilo, že se pustí do pilotního ověřování nových modelových programů. Tato iniciativa ze strany ministerstva má za úkol vzdělávacím institucím pomoci s přechodem ze starého programu na revidovaný model. Ověřování bude probíhat od 1. června 2025 do 31. října 2026. MŠMT bude monitorovat již vytvořené modely, které byly popsány výše.
Každý typ modelu má školám poskytnout jiný druh inspirace k vytvoření vlastního vzdělávacího programu, který škole bude sedět na míru. „Zkušenosti škol s tvorbou vlastních vzdělávacích programů podle modelových návrhů nám poskytnou cenné poznatky. Na jejich základě budeme moci nabídnout školám ještě srozumitelnější, praktičtější a inspirativnější materiály,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. Do procesu ověřování bylo zahrnuto 100 škol v celé republice. Ty byly vybrány tak, aby byla zajištěna co největší pestrost – byly zapojeny školy různých velikostí a zaměření z rozdílných geografických oblastí.

Zpětná vazba díky mnoha metodám
Monitorováním, mentorováním a ověřováním chce MŠMT od škol získat co největší a nejlepší zpětnou vazbu ohledně nových modelových programů. Cílem je pak jejich úprava a vylepšování. A to tak, aby byly modelové programy kompletně připravené v roce 2027. Ministerstvo bude během testování zjišťovat, k čemu a jak školy modelové ŠVP používají a zdali nové modely adekvátně plní svou roli. Podkladem pro zpětnou vazbu bude sledování tvorby ŠVP jednotlivých škol, plánování výuky konkrétními učiteli, vedení vyučovacích hodin a případně i hodnocení obsahu předmětů žáky.
Ministerstvo bude k monitorování využívat hned několik metod. Jedná se například o online zápisník sloužící k průběžnému zaznamenávání zkušeností. Dále jsou k dispozici dotazníková šetření, analýzy vzdělávacích dokumentů a sběr a vyhodnocování dat ze škol – ministerstvo bude totiž stabilně dostávat z institucí zprávy ohledně toho, jak se výuka vyvíjí.
Školy obdrží pomoc
Školy, které byly do pilotního ověřování vybrány, získaly značnou výhodu. Během následujícího roku a půl totiž obdrží metodickou podporu, zpětnou vazbu, odborné konzultace a možnost sdílet své zkušenosti s dalšími školami. Celé ověřování je přitom bezplatné a proces klade důraz na praktickou pomoc při tvoření nových osnov.
Nyní tedy školy mají možnost upravit si vzdělávací programy dle svého uvážení a do výuky zakomponovat určité změny a novinky. Ačkoliv to neznamená, že si školy mohou dělat, co chtějí, díky reformě dostaly základky určitou volnost. Už se zuby nehty nemusí držet jednoho konkrétního plánu. Výuka na některých základních školách tak už po letošních prázdninách dostane nový kabátek. Další školy změna postupně čeká.