Vodík jako palivo budoucnosti. Airbus ho chce začít používat

Minulý měsíc společnost Airbus oznámila plány na generální opravu dopravního letadla A380, při níž by na vnější stranu letadla přidala další motor na spalování vodíku a nainstalovala monitorovací zařízení. Díky těmto změnám bude společnost schopna testovat let na vodíkový pohon v reálných podmínkách, uvádí server Popsci.

Umístění tohoto motoru v horní části letadla a v zadní části, těsně před ocasem, je pokrokové. Přídavný motor je oddělen od čtyř motorů na křídlech, které budou spalovat tradiční tryskové palivo. Airbus bude moci za letu letět s dalším letadlem A380 a bude odebírat vzorky emisí z vodíkového paliva.

A380 je největší osobní dopravní letadlo v provozu, takže zbývá dostatek prostoru pro instalaci monitorovacího zařízení a také pro uskladnění 400 kilogramů kapalného vodíku, který bude letadlo vozit na palubě jako palivo.

Porozumění emisím ze spalování vodíku v reálných podmínkách je jedním z hlavních cílů tohoto testovacího programu. Přestože při spalování kapalného vodíku nevzniká CO2, nejrozšířenější skleníkový plyn, výzkumníci se stále chtějí dozvědět více o emisích z letu na vodíkový pohon. Vodíkové motory budou stále produkovat určité množství oxidů dusíku, které jsou běžnými znečišťujícími látkami. Budou produkovat také určité množství vodní páry, která v atmosféře pusobí jako skleníkový plyn.

Zkušební motor také umožní společnosti Airbus zjistit více o tom, jak nejlépe provozovat spalování vodíku za letu. Výzkumníci mohou měnit provozní podmínky motoru, například poměr spalovaného paliva a vzduchu a teplotu, při které pracuje, aby se dozvěděli více o tom, jak co nejefektivněji pohánět letadlo poháněné vodíkem.

I když je spalování vodíku jednou z hlavních možností pro takové letadlo, stále existuje možnost, že Airbus zvolí jinou technologii. Například místo spalování vodíku by se mohl kombinovat s kyslíkem a vyrábět elektřinu ve vodíkových palivových článcích. Automobilky jako Toyota a Daimler pracují na vývoji palivových článků pro vozidla a Airbus zvažuje,že tuto technologii nebo hybridní systém s palivovým článkem i spalovacím motorem převezme.

Vodík má mnohem menší hustotu než tradiční letecké palivo, a to i když je stlačen pod vysokým tlakem. Při porovnání množství leteckého paliva a vodíku potřebného k výrobě stejného výkonu zabírá vodík nejméně čtyřikrát více místa.

Zdroj: Popsci